El programa de superilles de Barcelona avançarà aquest 2018 a l'entorn de la Maternitat i Sant Ramón, al districte de les Corts. El perímetre de la intervenció queda tancat per la Travessera de les Corts, el carrer de la Riera Blanca, l'avinguda de Madrid i la Gran Via de Carles III. L'actuació, que tindrà un cost d'uns dos milions d'euros, consisteix a reduir o eliminar el trànsit en diversos carrers de l'àrea i millorar paviments, il·luminació i clavegueram.

Es tracta d'una intervenció menys intensa de la que s'ha fet al Poblenou, on una bona part dels veïns s'oposa a l'execució que ha fet l'Ajuntament. El cas de les Corts, en una zona molt diferent de la del Poblenou, va més en la línia de les dues superilles "toves" executades a Gràcia durant els mandats anteriors.

El pla general de Superilles pretén reduir el soroll via eliminació del trànsit rodat, cosa que implicaria menys accidents i contaminació i tornar una part de l'espai públic a la gent. Paral·lelament, hauria d'implantar-se la xarxa ortogonal de transport públic, que encaixa amb la retícula de les superilles.

El regidor del districte, Agustí Colom, ha considerat que aquestes modificacions "no alteren l'ús de l'espai", ja que són "carrers de poca circulació". A més, confia que, gràcies a la superilla, l'espai "recuperi la idea de poble i de nucli antic amb vista a l'ús més cívic", ja que "el cotxe perd el predomini que tenia fins ara i guanyen els ciutadans i l'ús de l'espai públic".

El propòsit de les superilles és evitar el trànsit als carrers interiors i "recuperar-lo per a funcions socials, d’interacció, d’estada, de salut, d’esbarjo i incrementar el verd urbà", segons l'Ajuntament de Barcelona. És el que en l'argot municipal es diu "pacificar" el carrer.

Quatre actuacions

El procés d'implantació d'aquesta superilla va iniciar-se durant el mandat de Xavier Trias, amb treballs de "pacificació" al voltant dels carrers afectats. Ara s'inicien quatre actuacions més que completaran les obres.

La primera actuació, al carrer Conxita Supervia, va arrencar el mes de novembre passat, i es preveu que finalitzi l'agost del 2018. La idea és implantar un espai exclusiu per a vianants. Es modificarà el traçat del carrer amb una mena de dunes que faran desaparèixer la presència de cotxes i vehicles aparcats.

El recorregut culminarà en un espai de reunió situat davant de la façana del Centre Cívic Joan Oliver. Només podran accedir-hi els vehicles que hi tinguin l'aparcament o els de serveis i urgències.

Amb aquesta actuació s'eliminarà la connexió entre la Gran Via de Carles III i el carrer Comandant Benítez. En aquest espai s'hi instal·laran nous parterres amb arbres i vegetació i s'aprofitarà per millorar-hi el clavegueram i la recollida d'aigües i substituir els fanals actuals per uns altres d'alta eficiència.

Al carrer Benavent aviat començaran les obres per convertir la secció actual de vial en una gran zona enjardinada, eixamplant la vorera i instal·lant un parterre de tres metres d'ample. Se seguirà mantenint un sol carril i es conservarà la fila d'aparcament a la banda Llobregat.

Carrer Benavent actual (a sobre) i proposta

Al carrer Regent Mendieta s'hi farà una nova secció amb vorera única per reduir sensiblement la velocitat dels vehicles i donar prioritat al vianant. La via, que es començarà a habilitar al gener, tindrà asfalt rogenc a la part central i el cordó lateral d'aparcament serà sense tintar.

Carrer Regent Mendieta actual (a sobre) i proposta

L'última intervenció arrencarà al setembre, als carrers Pintor Pahissa i Comte Güell, que es convertiran en plataforma única de prioritat invertida.

L'aplicació més coneguda del pla de superilles s'ha fet al Poblenou i ha causat un bon enrenou amb els veïns, bona part dels quals reclamen a l'Ajuntament que es faci enrere o resolgui els problemes associats amb la intervenció.