Les obres que es duen a terme en quatre carrers de l’Eixample -Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell- per convertir-los en Eixos Verds aplicant el model Superilla han fet aflorar diversos trams on es conservaven les antigues llambordes així com els vells raïls de quan hi passava el tramvia. Alguns dels trams més significatius són al carrer Girona, per bé que també n’han aparegut de similars almenys a Consell de Cent. L’aparició d’aquestes restes patrimonials ha comportat que aquesta mateixa setmana s’han elevat peticions per adaptar el projecte de Superilla de manera que algunes de les restes es conservin i s’integrin en els nous carrers, petició que ha acceptat l’Ajuntament de Barcelona.

TUIT Janet Sanz 1
TUIT Janet Sanz 2
TUIT Janet Sanz 3
TUIT Janet Sanz 4

Aquest mateix dimarts, la tinenta d’alcalde d’Ecologia i Urbanisme, Janet Sanz, ha anunciat per mitjà del seu compte de Twitter que alguns dels trams quedaran integrats en el projecte de conversió en Superilla: “Conservarem les vies de l'antic tramvia que s'han destapat amb les obres de Superilla Barcelona: són el testimoni d’una ciutat on el transport públic era protagonista”, ha afirmat Sanz, que en un llarg fil de Twitter ha defensat la intervenció, tot afegint que es prendrà com a referència la recent reurbanització de la plaça de la Reina de València on s’han mantingut les vies trobades durant la reforma.

La decisió de l’ajuntament arriba just l’endemà que el fòrum dedicat al transport públic transport.cat va posar sobre la taula la possibilitat que les restes trobades fossin preservades i integrades al projecte actualment en obres. Aquest col·lectiu va llançar dilluns la pregunta “Volem que es mantinguin a la superilla, no interferien per a res i mostraria la història del transport, hi esteu a favor?”, tot defensant que en la nova configuració dels carrers, on el pas del trànsit rodat quedarà necessàriament molt restringit, el manteniment d’aquestes restes no hauria d’esdevenir cap problema: “No poden dir que molestaria a la circulació simplement perquè serà per vianants”. Ara el consistori ja ha acceptat que refarà parcialment el seu projecte per integrar aquestes restes.

Obres del futur tramvia

De fet, Sanz ha volgut relacionar la conservació de les restes amb el fet que ben a prop ja s’està treballant en el perllongament del tramvia modern per l’avinguda Diagonal, que precisament en la seva fase actual arribarà fins al carrer Girona amb una parada que enllaçarà amb l’estació de Metro de Verdaguer: “Les vies han emergit 150 anys després del primer tramvia, ara que el tram tornarà a ser un element clau per fer front a l’emergència climàtica”, ha assenyalat la tinenta d’alcaldia.