La xarxa del Metro de Barcelona és una mena d’organisme viu que forma part de la història de la ciutat. A les seves andanes s’hi han viscut històries de tota mena, algunes de felices i moltes d’altres que no. Pocs anys abans de celebrar el centenari, a finals del 2024, el subterrani barceloní continua sent un pou de vivències i records, perquè es tracta d’un espai que, malgrat evolucionar en el temps, en alguns aspectes és com una porta d’entrada al passat i, on de tant en tant, aquest passat aflora i es mostra a la vista dels usuaris de forma inesperada.

Això és el que passa aquests dies a l’estació de Metro de Jaume I, una de les més antigues de la xarxa, ja que va ser inaugurada el 1926 com un ramal del Gran Metro i que actualment és una de les més cèntriques de l’L4, al bell mig de la ciutat de Barcelona. Pot passar desapercebut pel viatger atrafegat que només està pendent de no perdre el primer tren que passi, però pel curiós sense pressa, aquest cap de setmana s’ha pogut veure una imatge que ens transporta, almenys, a quaranta anys enrere. A la paret mitgera que separa les andanes, un vell anunci ha aflorat en retirar un plafó publicitari del qual encara es poden veure els ancoratges.

L’anunci es pot veure a l’andana de Jaume I en direcció a Trinitat Nova i és un reclam publicitari d’una empresa anomenada Mueblistas reunidos, de la que no hi ha constància que continuï en actiu, que oferia dormitorios, comedores, tresillos, recibidores a precios irrisorios. En el moment d’inserir la publicitat aquesta empresa tenia dos establiments a Barcelona, en concret a Gràcia, als carrers Astúries i Verntallat, un altre a l’Hospitalet de Llobregat a tocar del mercat de Collblanc i un quart en un lloc no del tot identificat perquè no apareix sencer, però que molt bé podria ser l’avinguda del Parc de Cornellà. 

estacion metro Jaume I Barcelona Ralf Roeber

Les parets de l'estació de Jaume I estan ocultes per plafons / Ralf Roeber 

Precisament, l’adreça de l’Hospitalet, el carrer General Sanjurjo, és la pista que permet situar en el temps la inserció de l’anunci, ja que es tracta d’un nom provinent del nomenclàtor franquista de l’Hospitalet de Llobregat que el 9 de maig del 1979 va ser substituït pel del Doctor Martí i Julià, que és el nom actual. Tot plegat fa suposar que el cartell ha de tenir, com a mínim, quaranta anys d’antiguitat. Tota una vida de veure passar trens i gent. A més, també es poden veure les característiques rajoles grises i verdes que durant anys van recobrir les parets d’aquesta estació, probablement ocultes en l’actualitat rere plafons de colors gris i groc.

Un fet similar a Lesseps

La visió d’aquest anunci retorna a l’actualitat l’estació de Lesseps, on almenys des del setembre passat i encara ara es poden veure restes d’antics cartells publicitaris. Des de l’andana en direcció Zona Universitària es veu a l’andana contrària -en aquesta estació no hi ha mitgera de separació entre andanes-, és a dir, direcció Trinitat Nova, les restes d’antics cartells publicitaris. El motiu, l’eliminació del fals sostre per poder accedir més fàcilment a la volta del túnel. Consultorio practicantes, El sabor de los intrépidos i Productos... són alguns dels rètols, sense data definida, que es poden veure després que afloressin a causa dels canvis en l’estació.

carteles publicitarios lesseps foto jordi palmer (5)

Antic cartell publicitari a l'estació de Lesseps / Jordi Palmer

Tot plegat prové d’uns treballs iniciats el febrer del 2021 arran d’unes obres de manteniment que van permetre l’aflorament de part de les rajoles blanques de l’estació original i, segons va documentar TMB al maig, també els marcs de rajola blava amb rivets de reflexos metàl·lics que emmarcaven els espais publicitaris, inicialment confeccionats igualment amb ceràmica. Aquesta estació, encara més antiga que la de Jaume I, va ser inaugurada l’any 1924 amb l’estrena de la primera línia, l’anomenada aleshores Gran Metro -embrió de l’actual L3- que feia el recorregut Lesseps-Liceu amb parada a les estacions Fontana, Alfonso XIII -actual Diagonal-, Aragón -ara, Passeig de Gràcia-, i Plaça de Catalunya. 

Metro, passat i futur

Mentre alguns treballs van aflorar records del passat, la xarxa de Metro mira al futur amb una important renovació que afectarà la Línia 5 i que comportarà la suspensió del servei en el tram entre les estacions de Diagonal i Carmel en diverses fases que tindran lloc per Setmana Santa i als mesos de juliol, agost i setembre amb l'objectiu de canviar la via entre les estacions de Sagrera i Horta i impulsar altres mesures que minimitzin les vibracions al pas dels combois, a més d'extreure l'amiant encara existent a l'estació de Maragall, amb una inversió prevista de 15 milions d’euros.