A partir d’aquest dijous, 16 de setembre, i fins al dimecres 22, se celebra a Catalunya la Setmana Europea de la Mobilitat, una iniciativa que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com són els desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic o amb vehicle elèctric, així com visualitzar els canvis possibles en l’ús de l’espai públic, millorar la qualitat de l’aire i la reducció de la contaminació.

A nivell europeu, aquest any se celebren dues dècades de campanyes que continuen donant suport a iniciatives locals en els seus esforços per fer les ciutats més segures, verdes, inclusives i accessibles. Durant aquests anys, s'hi han implicat, a banda dels municipis, moltes administracions, ONGs i empreses que han ajudat a transitar cap a una mobilitat cada cop més sostenible.

Mobilitat i salut

En aquesta vintena edició, el lema triat a Catalunya és ‘Fes salut. Mou-te de manera sostenible’ i en línia amb el tema d'aquest any, "Seguretat i salut amb una mobilitat sostenible", la Setmana del 2021 vol incidir en quatre temes: la salut mental i la física, la seguretat i la resposta davant la covid-19. 

TMB, autobuses, Barcelona bus turistic Sants Estación - Carlos Baglietto

La Setmana de la Mobilitat promou, entre d'altres, l'ús del transport públic / Caros Baglietto

No és una coincidència que la salut mental sigui un tema prioritari, ja que la Setmana Europea de la Mobilitat vol centrar-se en l'estreta relació que hi ha entre la salut mental i la mobilitat urbana, un tema que ha esdevingut especialment  important durant la pandèmia. Un altre punt prioritari és la salut física, que inclou l'impacte de la contaminació acústica i atmosfèrica, i els beneficis que té una mobilitat activa. En l'àmbit de la seguretat en el transport cal destacar millores recents en la seguretat, la integració de persones amb mobilitat reduïda i l'aplicació de mesures de seguretat viària a l'entorn urbà. També es vol destacar la resposta de les administracions davant la covid-19, i centrar-nos en els aspectes positius de la pandèmia en la mobilitat urbana i la importància de restablir la confiança en el transport públic.

Els objectius principals de la Setmana són els següents:

-Estimular un comportament ciutadà, en relació amb l’ús del vehicle, compatible amb el desenvolupament urbà sostenible, en particular amb la protecció de la qualitat de l’aire, la prevenció d’accidents de trànsit, la reducció d’emissió de gasos que provoquen l’efecte hivernacle i el consum racional dels recursos energètics.

-Sensibilitzar la ciutadania sobre els impactes ambientals del transport i informar-la sobre les seves diferents modalitats.

-Impulsar l’ús dels mitjans de transport sostenibles i, en particular, el transport públic, la bicicleta, la mobilitat a peu i els vehicles elèctrics.

Superilla, sucio, barcelona, desgastado, reportaje palmer - Carlos Baglietto

La Setmana de la Mobilitat busca reconciliar la ciutadania amb la ciutat / Carlos Baglietto

-Potenciar un retrobament de la ciutadania amb la ciutat, la seva gent i el seu patrimoni cultural, en un entorn saludable i relaxat.

-Reflexionar sobre com afecta a la nostra salut l’ús excessiu del transport motoritzat. Per una banda, la contaminació atmosfèrica i la congestió que generen tenen un impacte negatiu sobre els sistemes respiratori i cardiovascular. Per una altra, propicien el sedentarisme i la inactivitat física.

Park(ing) Day i Dia Sense cotxes

Els actes més destacats de la Setmana de la Mobilitat seran el Park(ing) Day i el Dia Sense Cotxes. El Park(ing) Day és una acció performativa, de  sensibilització i reivindicativa on diverses entitats, col·lectius i ciutadania en general transformen de forma temporal places públiques d’aparcament de cotxes en parcs, jardins i altres formes d’espai públic, amb l’objectiu  de reivindicar un model de ciutat centrat en les persones i en el  medi ambient. Té lloc a diverses ciutats de tot el món i se celebra el divendres 17 de setembre.

Pel que fa al Dia Sense Cotxes, que tindrà lloc el dimecres 22 de setembre, es tracta d’una jornada en que es mira de limitar l’ús d’aquests vehicles i on les entitats i equipaments dels municipis que el celebren, entre els quals Barcelona, substitueixen la circulació de vehicles per tot tipus d’activitats al carrer, ocupant l’espai habitualment destinat al trànsit rodat.

 

Imatge principal: Ciclistes fent ús d'un carril bici a Barcelona / Efe