A la Barcelona de fa unes dècades existia una atracció molt popular, bàsicament perquè era de franc. Era l’Escullera del port, coneguda també popularment com el ‘rompeolas’ pel seu nom en castellà. Accessible tant a peu com en cotxe o moto, aquell llarg passeig servia igual per als que sortien a córrer pels seus més de tres quilòmetres de recorregut -i tres més de tornada-, com per les famílies que sortien a passejar, els pescadors que s’enfilaven pels blocs de l’espigó final o les parelles que cobrien amb papers de diari les finestres dels cotxes per fer el que feien i fan les parelles que no es poden pagar un hotel. Pagant també s'hi podia anar amb les Golondrinas, i pagant encara més, es podia dinar o sopar al restaurant del final, el Porta Coeli.

Tot allò va canviar amb la construcció de la nova bocana del port, que va comportar seccionar l’antiga escullera per obrir un accés marítim al Port Vell més curt i accessible, i diferenciar la part més recreativa de la més industrial. La part final va connectar-se a terra ferma amb el nou Pont d’Europa, un espectacular pont basculant inaugurat l’any 2000 que, malgrat tot, no ha aconseguit cap mena de popularitat entre els barcelonins. Tots aquells canvis van anar en detriment de l’antiga escullera, que tot i que continua sent accessible, de cop i volta va quedar molt allunyada de la ciutat -i de la ciutadania-.

La causa de la pèrdua de popularitat es pot trobar principalment en el canvi d’accés, que abans era pel final de la Barceloneta i actualment ho és per la zona portuària als peus de Montjuïc, força més inhòspita per a algú que només vol passejar. A la nova escullera encara hi queden alguns pescadors i també algun vianant, però bàsicament és zona d’ús portuari, sobretot perquè allà hi ha instal·lades les terminals dels creuers. La Barcelona més popular havia perdut una altra batalla, com la dels ‘xiringuitos’ de la Barceloneta, la del parc d’atraccions de Montjuïc o la de les costellades a Collserola.

Ara bé, allò que es va perdre s'ha recuperat, mínimament, tot just fa una setmana i gràcies a l’empenta de la Copa Amèrica de Vela, amb la inauguració, en l’àmbit de la Nova Bocana, a tocar de l’Hotel Vela i del solar que segurament mai acollirà l’Hermitage barceloní, d’una nova Rambla, que no recuperarà l’esperit d’una escullera que ja no existeix tal com era, però que sí que conté algunes picades d’ull que cridaran l’atenció dels nostàlgics.

Un record pel vell ‘rompeolas’

El nou passeig inclou informació històrica per mitjà de plafons amb textos que recorden les instal·lacions precedents, com la vella escullera construïda el 1904. Per això es recupera el nom de ‘rompeolas’ com a element identificador d’aquest nou espai que transcorre paral·lel al passeig de l’Escullera, que transcorre per sobre de l’espigó i que va ser obert al públic el 2018. Ara bé, tot i la popularitat nostàlgica del nom de ‘rompeolas’ està per veure si els barcelonins del segle XXI triaran aquest nom o preferiran altres com el normatiu Rambla de l’Escullera o d’altres possibilitats com ara Rambla de la Nova Bocana o Rambla del Port.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
Plafó informatiu en l'àmbit de la nova Rambla, que evoca el passat de la zona, amb l'escullera i el nom popular de 'rompeolas' i que marca els diversos punts d'interès / Foto: Carlos Baglietto

El recorregut de l’antiga escullera

L’antiga escullera naixia al final de la Barceloneta i era un llarg camí que conduïa fins al restaurant Porta Coeli i més enllà. Amb la reforma del port al tombant de segle XX va quedar seccionada i la part inicial, fora d’ús. De fet, part d’aquell primer tram ha quedat sepultat just a sota de la nova Rambla. Ara bé, si algú vol recordar el traçat original, una sèrie de fites a terra marquen el recorregut històric, i un text informa que just a sota hi ha les restes de l’escullera original.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
Les marques situades sobre el paviment recorden no només el traçat de l'antiga escullera en el seu tram inicial, sinó que informen que aquell sobreviu just a sota de la nova urbanització / Foto: Carlos Baglietto

Una maqueta d'escala humana

Una altra de les curiositats del nou espai públic és una maqueta de formigó que destaca els punts que constitueixen tot el port de Barcelona. De lluny pot semblar un joc infantil, però és un element a escala humana que subministra informació sobre com era el port quan es va construir l’escullera, a principis del segle XX, en comparació amb com és en l’actualitat, tal com està marcat al paviment. Una planxa de color marró representa el tram desaparegut de l’escullera.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
La maqueta té dues parts diferenciades, els blocs de formigó representen el port quan es va construir l'escullera a principis del segle XX, mentre que al paviment es dibuixa la composició actual de totes les instal·lacions portuàries / Foto: Carlos Baglietto

El nou edifici Mirador

Tot i que encara no està inaugurat, el nou edifici Mirador permetrà veure des de l'alçada tot aquest nou àmbit portuari. A banda d’això, la seva situació al final del nou passeig té una certa retirada amb l’edifici de l’antic restaurant, situat quilòmetres enllà, però que sembla establir un diàleg amb aquell vell edifici, ja desaparegut, que també estava situat al final de la terra i l’inici del mar.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
El nou edifici Mirador, encara no inaugurat, tindrà serveis de restauració que, d'alguna manera, evocaran el desaparegut restaurant Porta Coeli que se situava a l'antiga escullera / Foto: Carlos Baglietto

Projeccions per a nostàlgics

Un altre aspecte que agradarà als nostàlgics és la projecció que es pot veure als baixos de l’edifici Mirador. Entre textos explicatius del recorregut històric del port de Barcelona es pot gaudir de moltes fotografies antigues, que faran recordar temps passats.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
Als baixos de l'edifici Mirador es pot gaudir de projeccions amb informacions i fotografies antigues, com la d'una avioneta travessant el Port Vell molt abans de la construcció del World Trade Center i el Maremàgnum / Foto: Carlos Baglietto

Cadires i taules vora el mar

En un futur està previst que l’edifici Mirador disposi de serveis de restauració. De moment, el que sí que hi ha instal·lat són una sèrie de taules i cadires situades vora el mar, que conviden a la pausa i la contemplació. Es poden prendre com una evocació del costum barceloní de seure a descansar en els blocs de l’antiga escullera a contemplar el mar i gaudir del trànsit marítim.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
Diverses taules i cadires conviden al repòs i la contemplació del trànsit marítim al final de la nova rambla, i també a recordar una escullera que encara existeix a la memòria de molts barcelonins / Foto: Carlos Baglietto

Un mirador en record dels pescadors

El nou passeig es remata amb una passarel·la que s’endinsa uns metres per sobre del mar. A més de convertir-se en un nou mirador, que probablement permetrà gaudir de bones albades cap a mar i postes de sol cap a la ciutat, és també un homenatge als pescadors que s’instal·laven als blocs de l’antiga escullera, alguns amb passarel·les artesanals per apropar-se més la mar, a tota hora del dia i de la nit.

Nova rambla port de barcelona / Foto: Carlos Baglietto
La passarel·la dedicada als pescadors queda suspesa uns metres per sobre del mar, un mirador excepcional per seguir les maniobres dels vaixells que accedeixen al Port Vell de Barcelona / Foto: Carlos Baglietto