La proposta definitiva per transformar la Via Laietana de Barcelona preveu que els vehicles particulars només puguin circular en sentit mar i a una velocitat màxima de 30km/h per una via compartida amb les bicicletes. Segons el plantejament presentat aquest dijous pel govern municipal de Barcelona, també s'ampliaran les voreres -de 2,50 metres a 4,15- i hi haurà carril bus per banda, a més d'un carril bici segregat de pujada. D'altra banda, els carrers de Jonqueres, Àngel J. Baixeras i de la Fusteria es pacificaran. La previsió del consistori és licitar els projectes de reurbanització i renovació d'infraestructures aquest mes de febrer per començar les obres l'últim trimestre de 2021 i acabar-les a mitjans de 2023.

Per tant, les obres durarien 18 mesos i serien tant en superfície com en subsòl, amb un pressupost aproximat de 34 milions d'euros.

Segons ha explicat en roda de premsa la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat Janet Sanz, la Via Laietana "passarà de ser un carrer angoixant i estressant a ser un espai on el transport públic i la bicicleta seran prioritaris, i sobretot el vianant, el gran oblidat".

La nova via, ha dit, permetrà incorporar "més espai per passejar, menys soroll i menys contaminació". Sanz també ha indicat que la voluntat de la transformació busca també "apropar els barris" i fer més fàcil "el diàleg façana-façana" i que sigui un carrer "ple de vida" i activitat comercial.

reforma via laietana ajbcn 1

En una línia similar s'ha expressat el regidor del districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, que ha apuntat que amb la proposta "s'actualitza" la via al segle XXI. "La voluntat és la veïnificació d'una via pensada cent anys enrere", ha conclòs.

Voreres i calçada

La proposta definitiva preveu la reurbanització de tota la Via Laietana, que té una superfície d'uns 42.000 metres quadrats, una longitud de 1.090 metres i una amplada de 20 metres. Mentre que les voreres s'ampliaran fins a 4,15 metres, la calçada canviarà el model actual i apostarà més pel transport públic i la bicicleta.

De fet, un dels canvis principals és que els vehicles particulars només podran circular en un sentit -direcció mar- i ho hauran de fer en una via compartida amb les bicicletes i a una velocitat màxima de 30km/h. Així, en sentit baixada hi haurà un carril per a busos i taxis i un altre limitat a 30km/h pels cotxes i les bicis.

En sentit pujada -direcció muntanya- només hi haurà un carril per on circularan busos i taxis i es farà un carril bici segregat al costat d'aquest que ocuparà l'espai central de la calçada. Per tant, s'elimina la circulació de vehicles privats direcció muntanya, a excepció de cotxes de residents.

Pacificació de carrers

Una altra de les novetats destacades és la creació de nous espais verds al voltant de les places i els principals encreuaments de la Via Laietana, que s'eixamplaran i s'hi plantarà arbrat.

Concretament, les intervencions es faran a la cruïlla amb el carrer de Jonqueres, que es pacificarà, i també als àmbits de les places d'Antoni Maura, de l'Àngel i d'Antonio López. També s'aprofitarà per pacificar els carrers d'Àngel J. Baixeras i de la Fusteria.

Obres

Segons ha explicat Sanz, la proposta d'obra es faria en dues fases. En una primera fase s'aixecaria el carrer per renovar infraestructures del subsòl i en una segona es faria la reurbanització.

Per sota de la Via Laietana hi ha diverses galeries i infraestructures que concentren instal·lacions d'aigua, llum, comunicacions i enllumenat, entre altres. En el desenvolupament del projecte executiu es definirà el traçat dels serveis existents i s'actualitzaran.

Proposta

La proposta definitiva és fruit del projecte participatiu llançat durant el darrer mandat, ja que per a concretar-la s'han tingut en compte les conclusions del procés de participació fet a través de decidim.barcelona. Segons l'Ajuntament, és la que troba "el millor punt d'equilibri" entre objectius i necessitats.

El govern municipal ja ha presentat al veïnat, comerciants i entitats de l'entorn la proposta, coincidint amb la reunió aquest dijous de la Comissió de Seguiment de la Via Laietana, integrada per representants d'associacions de veïns i comerciants.