Les platges de Barcelona enceten aquest cap de setmana la temporada de bany, coincidint amb l’inici de la Setmana Santa, amb la voluntat de recuperar la normalitat després dels efectes dels temporals d’hivern. En les darreres setmanes, l’Ajuntament ha dut a terme treballs de redistribució de sorres, especialment a les zones del litoral sud, per restablir el perfil de les platges més afectades. L’obertura es fa amb un desplegament inicial de serveis que s’anirà ampliant de manera progressiva al llarg de les pròximes setmanes. Des d’aquest dissabte 28 de març i fins al 4 d’octubre, els usuaris disposaran de salvament i socorrisme, suport al bany, guinguetes, lavabos, neteja, punts d’informació i programes d’educació ambiental, entre altres prestacions. Cada any, més de cinc milions de persones passen per les platges de la capital catalana.
De cara a la temporada alta, el dispositiu municipal es reforçarà amb serveis específics com l’equip de Guàrdia Urbana de Platges, el Punt Lila per prevenir agressions masclistes, el Servei de Dinamització de la Zona de Banys i l’espai habilitat per a persones amb gos. Paral·lelament, el consistori preveu culminar aquest estiu el Pla de millora de la zona de banys, amb actuacions orientades a incrementar la visibilitat i la seguretat dels usuaris. Entre les novetats, destaca també la naturalització de l’Illa Pangea, una intervenció pensada per afavorir la presència i la protecció d’aus marines, en línia amb els objectius ambientals de la ciutat.
30.000 metres cúbics de sorra perduts cada any
Un dels principals maldecaps per a l’Ajuntament continua sent la regressió de la línia de costa, amb una pèrdua estimada d’uns 30.000 metres cúbics de sorra i sediments cada any. La situació es va agreujar amb el pas del temporal Harry aquest hivern, que va provocar un retrocés generalitzat del litoral d’entre 3 i 10 metres a totes les platges de la ciutat. Tot i això, els treballs de redistribució de sorres han permès recuperar “pràcticament” tot el material perdut, segons el consistori, i fins i tot algunes zones han guanyat superfície durant el mes de gener. Ara bé, aquesta regeneració no ha estat homogènia.
L’anàlisi de les darreres tres temporades evidencia una evolució desigual del litoral barceloní, amb un guany progressiu d’amplada als extrems nord de les platges i una reducció notable als trams del sud. El cas més visible és el de la Nova Mar Bella, on aquests dies l’aigua ja arriba pràcticament fins a la base de la nova escullera. Davant aquesta situació, i abans de l’inici de la temporada de bany, l’Ajuntament ha impulsat nous moviments de sorra per reequilibrar el litoral: s’han traslladat 4.000 metres cúbics des de la platja de Sant Miquel i 2.000 més des de l’extrem nord del Somorrostro cap a la Barceloneta, una de les zones més afectades.
