Les obres preliminars per poder dur a terme el perllongament de l'L8 de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre les estacions de Plaça d’Espanya i Gràcia, a Barcelona, on connectarà amb l'L6 i que inclourà una nova estació a la plaça de Francesc Macià, començaran aquest estiu segons que ha informat aquest dijous el departament de Territori, que ha anunciat la licitació del desviament dels serveis afectats, és a dir, la xarxa d’aigua, de sanejament, telefonia, cable, gas i electricitat, per un valor de set milions d’euros.

Segons el mateix departament, es preveu que aquests treballs comencin aquest estiu i tinguin una durada de 14 mesos, és a dir, que finalitzarien la tardor del 2023. En tot cas, aquestes obres només serien les preliminars per poder començar les obres del túnel pròpiament dit un cop desviats els serveis afectats. De fet, sobre el paper la data d’inauguració del perllongament se situaria no més aviat del 2028.

Les reposicions de serveis abasten tres àmbits: a la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí, on s’ubicarà el pou d’atac de la tuneladora que perforarà el túnel; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia.

Estació a Francesc Macià

El perllongament de l’L8 entre les estacions d’Espanya i Gràcia permetrà l’enllaç amb el servei de FGC al Vallès -però no la connexió, ja que els amples de via són diferents- a través d’un túnel de quatre quilòmetres amb estacions a Hospital Clínic, on s’enllaça amb l'L5 del Metro i a Francesc Macià, resolent així un greuge històric en aquesta part de la ciutat, la zona urbana sense metro més important en l’actualitat.

A més, el nou traçat millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic a la Nova Esquerra de l’Eixample, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial). També afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC.

Aquesta actuació permetrà connectar les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès i els usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC tindran un altre accés cap al centre de la ciutat per mitjà del transbordament a l'L5. El projecte pretén augmentar els usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat i, d’aquesta manera, contribuir a la descarbonització de la mobilitat.