L’obertura imminent del túnel de Glòries en sentit Llobregat no comportarà la fi de les retencions, ans al contrari, la previsió és que, almenys durant “els primers dies o setmanes hi haurà un increment de les retencions”. Així ho ha explicat aquest dijous al matí el gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, que ha aconsellat als usuaris l’ús del transport públic i, per als usuaris del vehicle privat, una planificació amb temps dels desplaçaments, en especial de cara al matí del dilluns 4 d’abril, primer feiner amb el túnel d’entrada a la ciutat en funcionament.

Tal com va anunciar l’ajuntament la setmana passada, el túnel s’obrirà durant la nit del 2 al 3 d’abril, amb la intenció que a les 8 del matí del dia 3 ja pugui funcionar amb tota normalitat. En tot cas, com es tracta d’un diumenge, la previsió de problemes per acumulació de vehicles no hauria de produir-se fins al vespre o, ben segur, l’endemà a primera hora del matí, ja amb el trànsit habitual d’un dia feiner. Per això, la recomanació que fa el consistori a la ciutadania és la d’estar informats al màxim dels canvis en la mobilitat que suposarà l’entrada en servei del nou túnel i recordar que, tal com passa en la secció de sortida, hi ha un carril per a ús exclusiu del transport públic interurbà.

 

Evitar cues dins del túnel

De fet, com ha recordat Valdes, l’objectiu final dels túnels és el “d’alliberar la plaça de les Glòries del pas de vehicles”, ja que en superfície ja només hi podran transitar autobusos urbans i taxis, però això no equival a esperar que les habituals retencions de Gran Via desapareguin. De fet, la previsió és que hi hagi un increment. Per això, els esforços de mobilitat s’han posat en la regulació de la semaforització a fi i efecte d’evitar que hi hagi embussos dins del túnel, en especial pel fet que just a la sortida, quan els conductors podran triar entre girar pel carrer Padilla o, més endavant, pel carrer Marina, hi haurà un semàfor.

Per això, el gerent de Mobilitat ha recordat que els conductors es trobaran amb un semàfor just abans d’entrar i un just en sortir, però ha indicat que tots dos “estan conjugats per evitar que hi hagi cues dins del túnel”. És a dir, les retencions seguiran sent a la part de la Gran Via anterior al túnel, si fa no fa, com en l’actualitat. A banda d’això, la desaparició del trànsit en superfície a la plaça de les Glòries suposarà que desapareix un espai que fins ara servia “d’acumulació de vehicles”, però la intenció tant de l’ajuntament com de la Guàrdia Urbana és que a mesura que els conductors s’acostumin als nous itineraris els embussos minvin.

Els radars, efectius a l’agost

A més la Guàrdia Urbana desplegarà un dispositiu constituït per punts fixos i mòbils que s’aniran modificant segons les necessitats del moment, amb l’objectiu d’orientar la ciutadania sobre la nova senyalització i els canvis en la mobilitat. Segons ha assenyalat l’inspector i portaveu de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Jordi Oliveras, de moment s’actuarà “amb voluntat més pedagògica que sancionadora”, en especial per evitar la picaresca de conductors que vulguin circular per carrers que ja no seran accessibles, com per exemple el tram en superfície de Glòries, a més de recordar que després de la sortida de Bac de Roda no n’hi ha cap més de prevista pel vehicle privat fins a la sortida del túnel, ja que queda anul·lada la possibilitat de girar pel carrer Independència/Badajoz.

Pel que fa als radars, Valdes ha recordat que n’hi ha instal·lats dels tipus de tram en els dos sentits de circulació, però com ja s’havia anunciat prèviament, no tindran “capacitat sancionadora” fins al mes d’agost, fet que no exclou que s’utilitzin abans però només a efectes d’avís. L’important per a Mobilitat, en tot cas, és que els usuaris tinguin clar els canvis que es produiran a partir de dilluns en l’entrada a Barcelona i que comptin que almenys els primers dies hauran de comptar amb un “marge addicional” de temps davant la previsió de l’augment de retencions.

nuevamobilidad glories foto ajbcnCanvis en la mobilitat amb l'entrada del túnel en sentit Llobregat / AjBCN

En aquest sentit, cal recordar que la principal novetat que s’implanta és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i Padilla. En aquest àmbit no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència. A més, la superfície de la plaça de les Glòries quedarà completament lliure del trànsit privat permeten el pas a vianants, bicicletes i transport públic, és a dir, autobusos i taxis.