Unes 1.500 bicicletes han omplert aquest dissabte els carrers del barri de Sant Andreu per reivindicar que els infants puguin fer un ús habitual de la bicicleta a Barcelona. La mobilització, que segons dades de la Guàrdia Urbana s’inscriu en la quarta edició de la Kidical Mass, ha posat l’accent en la necessitat de garantir la seguretat dels més petits a l’hora de desplaçar-se per la ciutat. Marta Casar, membre de la junta del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), entitat que coorganitza l’esdeveniment, ha defensat en declaracions a l’ACN que la intenció és que els nens vagin amb “la bicicleta igual que poden anar caminant a l’escola”. Casar també ha assenyalat que cal “limitar” l’espai reservat als vehicles motoritzats i que “la infraestructura ciclista estigui segregada i protegida” per evitar accidents.
La Kidical Mass ha recorregut sis quilòmetres pels carrers de Barcelona, passant per vies principals com l’avinguda Meridiana, que, segons Casar, “és poc amable” de travessar amb bicicleta. La membre del BACC ha posat l’èmfasi en la necessitat de millorar la seguretat dels carrils bici a la ciutat, lamentant que molts d’ells són massa estrets o comparteixen espai amb els vehicles de motor, un fet que dificulta la mobilitat familiar. La portaveu ha remarcat que a moltes ciutats europees “la canalla es troba i va sola pedalejant”, una realitat que considera assolible a Catalunya si s’hi aposta amb valentia política. “Deixar la moto o el cotxe és abandonar la zona de confort”, ha apuntat.
Casar també ha destacat que l’ús de la bicicleta ha experimentat un augment en els darrers anys, però ha advertit que “la infraestructura encara no és acollidora per segons quines necessitats”. Segons la representant del BACC, aquest dèficit provoca que moltes famílies no sentin “seguretat” a l’hora de desplaçar-se amb infants en bicicleta, un factor que frena l’ús quotidià d’aquest mitjà de transport entre els més petits.
La Kidical Mass d’aquest dissabte també ha comptat amb la participació de diversos col·lectius implicats en la promoció de l’ús de la bicicleta, com la Xarxa de Bicibús Barcelona. Un d’aquests activistes, Carlos Solana, veí de Sant Andreu i participant habitual del Bicibús Sant Andreu-Congrés dels divendres, ha lamentat que “cada vegada que no ve la Guàrdia Urbana és un problema”. En declaracions recollides per l’ACN, Solana ha denunciat que “els cotxes toquen el clàxon, les motos avancen i es posen pel mig. No entenen que van criatures de 4, 5 i 6 anys” i ha opinat que encara hi ha “molta educació i pedagogia per fer” per aconseguir un millor equilibri a la via pública.
Moviment global a favor de la bicicleta
Impulsat per la voluntat de garantir el dret de la canalla a desplaçar-se amb bicicleta sense posar-se en risc, la Kidical Mass va néixer a Oregon (Estats Units) l’any 2008. En els darrers anys, ha arrelat amb força a l’Europa central, especialment a Alemanya, on va començar a prendre forma el 2017. Des de la ciutat de Colònia, que lidera el moviment a escala global, s’ha aconseguit donar un ressò important a aquesta iniciativa. En l’edició del 2022, més de 90.000 infants, joves i famílies de més de 400 ciutats d’Alemanya, Bèlgica, Regne Unit, Noruega, Àustria i Suïssa es van sumar a la convocatòria, consolidant l’èxit d’aquesta crida a favor de la seguretat viària per als més petits.