L’inici de la segona fase de les obres de reurbanització de la Via Laietana, la principal artèria de connexió entre l’Eixample i el port de Barcelona, ha comportat noves afectacions al trànsit que, en els primers dies, han originat greus problemes d’embussos, un important alentiment del temps de circulació per als vehicles privats que ara triguen gairebé el doble a fer el mateix recorregut que abans de la segona fase. A les queixes de l’oposició s’hi han sumat la viralització d’imatges de serveis d’emergència, en concret, ambulàncies, atrapades sense alternativa en una Via Laietana que, a més, afronta ara gairebé dos anys d’obres, amb l’horitzó d’acabament d’obres el juliol del 2025.

Davant aquesta situació, aquest dilluns l’Ajuntament de Barcelona ha donat explicacions sobre la “complexitat” de les obres que queden per fer, com afectaran la ciutadania i, especialment, perquè tenen una durada prevista de vint-i-un mesos. La raó principal és, que a diferència de la primera fase entre la plaça Urquinaona i la d’Antoni Maura, en aquesta segona fase, entre Antoni Maura i Idrissa Diallo/Correus, l’obra tindrà una afectació important en el subsol i no serà únicament “una obra de pell”, ja que es preveu arranjar els serveis subterranis de les dues voreres de la Via Laietana, amb una complexitat que fa que “no es pugui fer en 7 o 10 mesos que són els que estaríem si només féssim la rehabilitació de superfícies”, segons ha explicat el director general de BIMSA, Ricard Font.

Canvis en un subsol centenari

Cal tenir present que la Via Laietana, en el moment de la seva construcció a principis del segle XX, va preveure els túnels del Metro i dues galeries de serveis a cada banda. Ara, aquestes galeries s’hauran de modernitzar amb diverses actuacions que inclouen un primer moment de cales per identificar els serveis, que ja està en marxa, i posteriorment la reparació de les parts internes i la cubeta inferior d’una de les galeries que fa la funció de col·lector. Així mateix, es preveu el trasllat dels serveis d’aigua i gas i la posada al dia de trams de xarxa obsolets. Per això caldrà ubicar els serveis de forma provisional entre les galeries actuals i la volta del túnel del metro per finalment reubicar-les en la seva situació definitiva que, segons ha afirmat Font, permetrà garantir el servei per almenys “cent anys més”. Totes aquestes obres no afectaran el servei de Metro.

1912 Via Layetana DP
Imatge de la construcció de la Via Laietana l'any 1912, on es veuen clarament els túnels del metro i les galeries de serveis a cada costat, que ara queden just a la zona de les voreres / Foto: Domini Públic

Com totes aquestes operacions, que no finalitzaran fins al juny del 2025, s’han de fer a la part que actualment ocupen les voreres, en especial al tram inferior des de la plaça de l'Àngel, està previst desviar el pas dels vianants a un dels carrils de calçada, que actualment ja està delimitat per blocs New Jersey, tant del tipus de formigó com el de plàstic. Aquesta adequació s’anirà fent a mesura que avanci l’obra i la intenció és treballar en les dues voreres a la vegada, ja que fer-ho d’una altra forma, allargaria encara més el temps de les obres.

Ajustos a la mobilitat 

Així mateix, el govern municipal ha començat a aplicar alguns ajustos a la mobilitat un cop comprovat que el canvi de fase ha generat greus problemes, en especial pel que fa al transport privat, que ha vist reduïda la seva capacitat de circulació, i, a més, ha afectat el transport públic i el pas dels serveis d’emergència. En aquest sentit, el gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón, ha llançat el consell als conductors d’evitar el pas per la Via Laietana sempre que això sigui possible, i ha demanat “utilitzar els recorreguts alternatius”, assegurant, això sí que qui “hagi d’anar per la Via Laietana ho podrà fer, però qui ho utilitzi com a drecera li demanem que no ho faci”. A més, s'han revisat els protocols d'itineraris per a serveis d'urgència, conjuntament amb el SEM.

A més d’aquests consells, ja s’han posat en marxa els següents canvis de mobilitat:

  • Donar més temps de sortida als semàfors de Via Laietana - passeig Colom.
  • Avançar la línia de detenció i els semàfors cap a passeig de Colom habilitant dos carrils, en comptes d’un, al tram final.
  • Suprimir el pas de vianants de Via Laietana amb Jaume I i desviar els vianants pel pas existent a l’altura de Sotstinent Navarro per facilitar el gir de vehicles cap a Jaume I.
  • Revisar la programació semafòrica segons els canvis de configuració executats.
  • Substitució de les barreres de protecció actuals per barreres que es puguin desplaçar.

Així mateix, es preveuen noves mesures per als propers mesos:

  • Habilitar doble sentit de circulació al carrer Fusteria per tenir una tercera via de circulació, amb nova senyalització de recomanació d’itineraris des de Via Laietana cap al carrer Consolat de Mar i Fusteria.
  • Augmentar els panells informatius per recomanar baixar pel passeig Picasso.
  • Habilitar el gir a l’esquerra a Pla de Palau, per anar de Marqués de l’Argentera cap al passeig de Joan de Borbó.
  • Modificar la programació semafòrica de Via Laietana amb Joaquim Pou per donar més fluïdesa al trànsit.
  • Traslladar el pas de vianants existent a l’alçada del número 2 de Via Laietana fins a l’alçada del passeig Colom.