Junts per Barcelona ha anunciat que presentarà un Pla Integral per al servei de bicicletes compartides Bicing per tal de convertir-lo en un servei públic del segle XXI i referent en la mobilitat sostenible de la ciutat. La proposta, que plantejarà la regidora Francina Vila a la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge aquest dimarts, inclou la creació de dues tarifes: Bicing Resident, adreçat a les persones empadronades a Barcelona o Catalunya, i Bicing Visitant, amb tarifes diferenciades pels turistes i més cares, per tal que aquests contribueixin al finançament de les millores del servei. “És de justícia que els residents tinguin prioritat i condicions preferents. El turisme pot contribuir al finançament d'un millor servei per als barcelonins, sense perdre l'esperit del servei públic accessible”, ha argumentat Francina Vila, la regidora de Junts que plantejarà la proposició a la comissió.

La proposta de Junts també inclou un Pla Director del Bicing 2025-2030, un programa específic ‘Bicing Jove’, tecnologia de predicció i un reforç substancial del manteniment i la seguretat. El partit ha afirmat que el Bicing és una infraestructura “essencial de la mobilitat sostenible” de la ciutat, però que malgrat això el servei pateix problemes estructurals greus. Per aquesta raó, la formació independentista planteja deu punts amb mesures específiques, calendaris d'execució i objectius mesurables per respondre problemes com la inseguretat, les avaries i la millora de la informació relativa a l'estat del servei, entre d'altres. “Necessitem una planificació estratègica a mitjà termini, amb visió de ciutat i objectius clars” i “volem un Bicing pensat per a i amb els joves”, ha emfasitzat la regidora, Francina Vila, qui ha sostingut que el servei actual no s'adapta prou a les necessitats de flexibilitat, seguretat i incentius que requereixen els joves (16-30 anys).

Creació d'un ‘Bicing Jove’ el 2026

El pla de Junts per Barcelona proposa la redacció, en el termini d'un màxim de tres mesos, el Pla Director del Bicing 2025-2030, que inclogui una diagnosi detallada de l'estat i el futur del servei barri a barri. D'altra banda, la proposta inclou la creació, durant l'any 2026, del programa ‘Bicing Jove’, amb formació sobre normativa, seguretat i sostenibilitat per potenciar els bons usos, amb una tarifa social i convenis amb centres educatius per afavorir el seu ús en aquesta franja d'edat, que ja és la que més fa servir el Bicing. El pla proposa que, durant l'any que ve, es desenvolupi un algoritme per predir la disponibilitat del servei, una nova aplicació amb rutes intel·ligents i incorporar codis QR per reportar les avaries a les bicis. 

Dues tarifes per a residents i visitants

L'últim punt del decàleg proposat per Junts indica la creació de dues modalitats de servei: Bicing Resident, adreçat a persones empadronades a Barcelona i Catalunya, i el Bicing Visitant, amb tarifes diferenciades, i més cares, per exemple 20 € per dos dies i 50 € setmanals, per contribuir al finançament de les millores del servei per a residents. El sistema incorporarà excepcions per a estudiants internacionals o espanyols d'intercanvi a Barcelona dins dels programes Erasmus i SICUE. “No podem demanar a la ciutadania que deixi el cotxe si no oferim alternatives reals, còmodes, segures i eficients. El Bicing ha de ser aquesta alternativa, però avui no ho és plenament. Per això presentem aquest pla integral amb mesures concretes, calendaris i pressupostos”, ha declarat Vila.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!