Intel·ligència artificial i càmeres de seguretat, amb aquests dos recursos es posa en marxa una prova pilot per controlar l'aforament del metro del Barcelona. En concret, la iniciativa comença a les línies L1 i L5 i la prova encara s'ha d'acabar d'enllestir.

Amb l'esclat de la pandèmia i la crítica cap al transport públic per no complir les distàncies de seguretat, TMB i l'empresa Counterest han posat en marxa aquest pla. El sistema permet detectar a temps real el volum de passatgers que hi ha tant a les andanes i als vestíbuls com a l’interior dels trens. 

Segueix en directe tota l'actualitat sobre el coronavirus (Covid-19).

Com es diu el sistema?

Deep Learning, aquest és l'engranatge de totes les peces. La tècnica que permet a les màquines imitar el comportament humà és la intel·ligència artificial. Amb el Machine Learning es posa un subconjunt de tècniques d’Intel·ligència Artificial que, a través de mètodes estadístics, permet aprendre d’experiències prèvies. I el Deep Learning és alhora el subconjunt del Machine Learning que, mitjançant xarxes neuronals, permet donar respostes a preguntes més complexes i abstractes.

Els classificadors són algoritmes que, mitjançant una entrada d’informació sobre una imatge, identifiquen a quina categoria o classe pertany entre un número determinat d’aquestes. "Per exemple, entrant una imatge d’un animal, el classificador pot saber si es tracta d’un elefant o d’un gos", detalla Counterest.

Detectables al moment

Les imatges de les càmeres de seguretat existents en vehicles, andanes o intercanviadors, es poden processar utilitzant Deep Learning per al comptatge i tracking de passatgers i determinar, d’aquesta forma, l’ocupació en temps real. Amb les dades d’ocupació, els responsables d’operacions poden prendre mesures correctives al moment.

Per exemple, tancar els accessos si les andanes estan massa plenes i no deixar pujar a més persones al vehicle si aquest està per sobre de la seva capacitat. D’altra banda, els planificadors poden detectar tendències i optimitzar l’encaix oferta/demanda mitjançant la millora d’horaris i freqüències de pas dels vehicles, així com afegir més flota en les franges punta d’ocupació.

El CEO i fundador de l'empresa, Oriol Tort, ha explicat que s’estan monitoritzant 150 andanes i vestíbuls i 50 trens als trams centrals de les línies vermella i blava. A més del metro, també estan desplegant tecnologia als autobusos, en aquest cas amb un sistema de còmput perimetral, que permet detectar quanta gent puja i baixa en cada parada. Fins ara, el sistema ja es feia servir, però amb finalitats estadístiques. L'execució, amb les dades a la mà, com tancar portes als accessos dependrà de TMB.