El tram superior del carrer de Cartagena de Barcelona, entre Sant Antoni Maria Claret i l'avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, al districte d’Horta-Guinardó, fa un fort pendent, de, fet, és una de les vies més costerudes dels que mantenen parcialment la trama de l’Eixample. Aquest fet, afegit a que el trànsit és de pujada, es complica pel pas de dues línies de bus turístic i tres d’autobusos regulars, de manera que les frenades originades per les parades i els semàfors i les subsegüents arrencades generen problemes de soroll i contaminació. De fa anys que diversos veïns han elevat queixes per la situació, que, si més no, han aconseguit la reacció de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, però que encara no han obtingut una solució definitiva per part de l'Ajuntament.
Sobre el terreny, la freqüència de pas dels busos turístics, vehicles de dos pisos jardinera pertanyents a la Ruta Blava del Bus Turístic de TMB i de la Ruta Est-Verda de Barcelona City Tours, pot arribar a ser inferior als cinc minuts en un divendres a la tarda de principis de setembre. A peu de carrer, mantenir una conversa normal en un semàfor amb un o dos busos turístics costa de mantenir a un volum normal; des dels balcons, el pas de cada bus turístic suposa una ràfega de soroll que es va repetint, de vegades de manera cadenciosa, de vegades intermitent.
Amèlia Gallego viu en un tercer pis del carrer Cartagena, al davant del recinte de l’Hospital de Sant Pau. Des del seu balcó hi ha bones vistes que arriben fins al mar, però queden esguerrades cada dos per tres pel soroll generat pels autobusos, en especial en les arrencades. “Tenim molt soroll”, lamenta Gallego des del seu balcó, assenyalant com pel carrer “passen dues línies de busos turístics, no poden utilitzar la part elèctrica, aleshores pugen amb dièsel, amb arrencades, paren, tornen a arrencar, hi ha molta acumulació de busos”, als quals cal afegir “els tres de línia regular que pugen també per aquí”. Tota aquesta acumulació comporta “molt soroll sobretot, i olor també de benzina de quan arrenquen i paren i la contaminació atmosfèrica que segur que també hi és amb tant de bus que passa”.
Elena Calzada viu una mica més amunt, tocant ja a Mare de Déu de Montserrat, just a l’altura d’un semàfor que obliga sovint a l’aturada dels busos, que omplen el carrer del soroll i fum dels seus motors, amb una elevació important de la contaminació acústica en el moment d’arrencar. Calzada és qui va adreçar-se al Síndic de Greuges de Barcelona, després de dirigir-se a l’Ajuntament de Barcelona, que no els ha sabut trobar solució. La sindicatura ha reclamat a l’Ajuntament esforços per reduir els efectes nocius provocats pel pas de busos turístics al carrer Cartagena, però de moment, aquesta veïna calcula que a finals d’aquesta temporada d’estiu a la tarda, passen “cada 4 o 3 minuts”.
"No interessa treure el turisme"
De fet, aquesta veïna és del parer que l’Ajuntament no vol resoldre la situació perquè, segons els van indicar al consell de barri, “la seva resposta va ser que no hi havia solució, que no hi havia res a fer, en concret ens van dir que els busos turístics són sostenibles i jo vaig preguntar que vol dir sostenibles, perquè ambientalment no ho són, i em van dir sostenibles econòmicament”, per això Calzada assenyala que el bus turístic és “una font de diners i no interessa treure el turisme, tot el que sigui anar contra el turisme no els interessa a l’Ajuntament”.
Mentre continuen els sorolls i el pas incessant de vehicles, Gallego sintetitza la petició dels veïns en la petició que “es reparteixin els busos, que no pugin tots per Cartagena”, perquè considera que “hi ha altres carrers i altres solucions per repartir els busos i que facin un altre recorregut i s'estudiïn altres possibilitats, que segur que n'hi ha”. Per la seva banda, Calzada apunta que una altra solució és “que treguin una de les línies de busos, perquè hi ha dues línies”, a més de reclamar també la “reducció de busos”, perquè “no té sentit que els busos passin cada 4 o 5 minuts, que el turista només s'hagi d’esperar cada 4 minuts, si passessin cada vint minuts no hi hauria tant de problema”. De moment, però, el soroll i el fum continuen molestant el veïnat.