El mural ceràmic Rotonda dels Transports, situat en el vestíbul soterrani de la plaça Catalunya i que connecta la Rambla, la mateixa plaça i el carrer Pelai amb les estacions de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, ha quedat completament restaurat després d’una intervenció que s’ha allargat des de finals d’abril i que ha permès recuperar en la seva esplendor original aquesta obra que, fins ara, es trobava en un estat de conservació precari, amb parts desaparegudes i una brutícia que li restava lluïssor. Segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aquest divendres, la restauració s’ha donat ja per acabada.

La intervenció, que s’emmarca en la celebració del centenari del Metro de Barcelona, ha consistit en tres fases sobre els sis plafons que componen el mural per part del Servei d’Arqueologia de Barcelona-Institut de Cultura de Barcelona (SAB- ICUB) on també hi han participat estudiants de l’Escola Massana, ja que va ser aquesta entitat la que va crear el mural a finals dels anys seixanta i alumnes de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC), que s’han encarregat de les tasques directes sobre el mural. Al voltant del mural també s’ha treballat en feines de polit del paviment i les parets, així com en la il·luminació i en la neteja del salomó o làmpada central que presideix l’espai.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la restauració d’aquest espai és una acció més de TMB “per a la conservació d’elements històrics presents a la xarxa” i que la mateixa intervenció “permet dignificar un dels intercanviadors amb més passatge de la ciutat”. A més, ha recordat que aquesta actuació es realitza “coincidint amb el centenari del metro de Barcelona” i serveix per continuar impulsant “l’efemèride i seguir fomentant les col·laboracions amb agents culturals de la ciutat com l’ICUB”.

Treballs sobre el mural

Una primera inspecció sobre el mural per part dels tècnics del Servei d’Arqueologia de Barcelona, va permetre establir que el mural es trobava en un estat de conservació dolent. La principal alteració consistia en la pèrdua d’un total de 63 peces de ceràmica i l’imminent risc de pèrdues suplementàries, per caiguda o vandalisme. A partir d’aquí es va realitzar una documentació exhaustiva mitjançant fotogrametria i un reportatge fotogràfic. També es va fer una recerca històrica d’intervencions prèvies sobre el mural i una definició acurada de l’estat de conservació incloent el mapat i les causes de les alteracions.

Les feines es van iniciar amb la neteja del mural, incloent-hi l’eliminació dels elements aliens que es va acordar retirar. També s’han adherit les peces fragmentades, la reintegració volumètrica i pictòrica de peces i la fixació de les noves peces realitzades per l’Escola Massana, a partir d’un seminari-taller per a 12 alumnes. D’altra banda, l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC) també ha participat amb sis estudiants de les especialitats d’arqueologia i escultura en pràctiques, que han treballat sota la tutoria del Servei d’Arqueologia de Barcelona en l’execució de les feines de restauració. A més, amb la finalització dels treballs, també es desenvoluparà un pla de manteniment consistent en mesures preventives indispensables per assegurar l’estat de conservació del mural a llarg termini.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!