Aconseguir el 100 per cent d’adaptabilitat a les estacions de Metro de la xarxa de Barcelona és un objectiu que el Departament de Territori s’ha fixat per tenir-lo, si més no, encarrilat a finals d’aquesta legislatura, és a dir, que pel 2028 estiguin tots els projectes executats, en fase d’execució o, com a mínim, licitats. De moment, un cop s’ha assolit la plena adaptabilitat de l’intercanviador d’Espanya (línies L1 i L3), encara hi ha vuit estacions  que no són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), entre les quals hi ha la doble estació d’Urquinaona, de les línies L4 i L1, on hi ha els trams d’escales més llargs sense alternativa d’ascensor o escales mecàniques.

Pel que fa a aquest intercanviador, que a més, és el més cèntric de tots els pendents, el departament de Territori ha anunciat aquest dimecres la licitació de la redacció del projecte que concretarà les actuacions necessàries per adaptar a persones amb mobilitat reduïda l’intercanviador de metro d’Urquinaona. Aquesta redacció del projecte s’ha licitat per un import d’1 milió d’euros i un termini de 12 mesos, mentre que es preveu que les obres comportaran una inversió estimada en 45 milions d’euros. Segons ha valorat la consellera, Sílvia Paneque, aquesta actuació s’emmarca “en l’aposta del Govern de promoure un sistema de transport públic eficient i accessible per a tothom”, que vol passar de la situació actual, amb la xarxa adaptada al 95%, amb 155 estacions de les 163 en servei, al 100 per cent, “amb una inversió prevista de 115 milions d’euros en els pròxims anys”.

Esquema de les estacions de les línies L1 i L4 de Metro a Urquinaona / Foto: Territori

L’intercanviador d’Urquinaona, situat en un àmbit estratègic i molt cèntric de la ciutat de Barcelona, està format per les estacions L1 i L4, i també permet connectar amb línies urbanes i interurbanes d’autobús. Registra anualment 23 milions de viatges. Les actuacions que el projecte estudiarà i concretarà corresponen en línies generals a:

  • Remodelació dels vestíbuls de l’L1 i L4.
  • Remodelació de les andanes de l’L1 i L4.
  • Itinerari adaptat entre carrer i andanes, mitjançant ascensors i rampes.
  • Millora dels sistemes d’evacuació.

Adaptació de la xarxa

La millora de l’accessibilitat de la xarxa de metro és una de les principals línies d’actuació del Departament de Territori per a promoure l’ús del transport públic i fomentar, així, la descarbonització de la mobilitat. Recentment, ha finalitzat l’adaptació de l’intercanviador d’Espanya (L1 i L3) i té en execució les obres de l’estació de l’L1 de Clot, de les estacions de Ciutadella I Vila Olímpica (L4) i de l’L4 de Verdaguer (primera fase de l’intercanviador). Així mateix, el Departament té en licitació les obres de l’adaptació de l’estació de l’L5 de l’intercanviador de Plaça de Sants. A més, està treballant en els projectes per adaptar les estacions que resten: Verdaguer L5, Plaça de Sants L1 i, com s’ha esmentat, Urquinaona (L1 i L4). Paral·lelament, estan en marxa un conjunt d’obres per a millorar l’accessibilitat en estacions ja adaptades, com Sants Estació (itineraris entre l’L5 i tren), Passeig de Gràcia (connexions entre l’L3 i L4), la Pau (L4) i Catalunya (itineraris entre l’L1 i l’L3).

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!