Tres noves estacions de l’L10 Sud a la Zona Franca han entrat avui en servei després de sis mesos de retard. Les estacions de Port Comercial / La Factoria, Ecoparc i ZAL / Riu Vell, al barri de la Marina del Prat Vermell, havien d’entrar en funcionament a finals d’abril, una data que finalment es va posposar per l’allargament del període de proves preliminars per assegurar el correcte funcionament dels trens. Les tres estacions inaugurades aquest diumenge, juntament amb la ja existent de la Zona Franca, donaran cobertura de metro a aquesta àrea d’activitat econòmica i ampliaran l’oferta de transport públic en aquesta zona.

“Avui és un gran dia pel país”, ha celebrat el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró. La posada en marxa de les tres noves estacions, ha afirmat, contribuirà a connectar una àrea d’activitat econòmica com la Zona Franca, “un dels motors econòmics del país”, així com en descarbonitzar la mobilitat. De fet, aquestes estacions i les noves plaques fotovoltaiques que s’instal·laran en aquest entorn suposaran una reducció d’emissions de prop de 1.000 tones de diòxid de carboni, equivalent a les emissions de prop de 200.000 cotxes en un any.

Metro L10 sud Barcelona

La línia de metro L10 Sud al seu pas pel polígon de la Zona Franca / ACN

Traspàs de Rodalies

Puigneró ha destacat el compromís de la Generalitat amb la sostenibilitat i ha tornat a reclamar al govern espanyol un traspàs “efectiu i integral” de Rodalies per poder fer front a aquest repte. “No podrem fer una lluita efectiva i total contra el canvi climàtic si no podem gestionar una peça clau del país com el servei de Rodalies”, ha manifestat. El vicepresident ha assegurat que aquesta reclamació “no va de colors polítics” i ha defensat un model de gestió basat en la proximitat, com en el cas de TMB. 

La inauguració de les tres estacions ha arribat pràcticament amb sis mesos de retard. Inicialment, estava previst que entressin en funcionament a finals d’abril, o fins i tot una mica abans. Tot i això, un problema en un sistema de frenada d’un comboi va impedir la inauguració de les estacions en la data prevista i va obligar a continuar amb les proves preliminars per assegurar el correcte funcionament dels trens.

Alternativa al vehicle privat

L’objectiu de les noves estacions és donar una alternativa al vehicle privat a la zona del polígon de la Zona Franca, Port i ZAL, on treballen més de 37.000 empreses. “Volem que la mobilitat obligada laboral sigui més segura, més eficient i més sostenible”, ha assegurat la presidenta de TMB, Laia Bonet.

La també tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona ha assegurat que aquestes noves estacions “milloraran la vida” dels treballadors que cada dia es desplacen a aquesta àrea i ha demanat a les 176 empreses presents a la zona que formin part del desenvolupament d’aquesta estratègia amb els seus plans d’empresa. En total, es preveu que aquestes noves estacions registrin en conjunt un milió de viatges a l’any, una xifra que representaria una reducció d’emissions de diòxid de carboni de 289 tones anuals.

vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, yla presidenta de TMB, Laia Bonet, en la inauguración L10 sud Zona Franca ACN

Inauguració tres estacions L10 Sud / ACN

Inversió de 120 milions

La construcció i posada en marxa d’aquestes noves estacions ha comportat una inversió total de 120 milions d’euros. Juntament amb la de la Zona Franca, aquestes s’eleven en viaducte durant pràcticament tres quilòmetres al llarg del carrer A de la Zona Franca. En aquest tram, el metro discorre en superfície, mentre que la resta d’estacions del sistema L9 / L10 són soterrades.

Amb la posada en marxa d’aquestes noves estacions, l’L10 Sud consta amb onze estacions en servei. Les altres vuit estacions de la línia són Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal, Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc i Zona Franca. Les tres primeres formen part també de l’L9 Sud, que uneix les estacions de Zona Universitària i Aoerport T1.

Amb les noves estacions, tot el sistema L9/L10, de conducció automàtica, compta amb 37,5 quilòmetres de línia en servei i 35 estacions. La posada en marxa d’aquestes estacions s’afegeix a les obres que el Govern té en marxa per completar el sistema, amb una inversió prevista de 950 milions d’euros.

Panells fotovoltaics

En cada una de les quatre estacions del viaducte, el departament de Polítiques Digitals i Territori ha instal·lat un centenar de panells fotovoltaics amb l’objectiu de promoure la generació d’energies netes i aplicar polítiques de descarbonització. Aquesta mesura forma part d’una operació per generar energia de proximitat, més eficient, a través d’instal·lacions fotovoltaiques, que es completarà amb la instal·lació de panells també a la coberta dels Tallers de la Zona Franca.

En aquest espai s’instal·laran, en una superfície de 9.700 metres quadrats, més de 4.800 panells. L’energia obtinguda serà molt més elevada i es podrà connectar a la xarxa de distribució interna de l’L9 i l’L10. Les obres es licitaran abans de final d’any i els nous panells entraran en funcionament el 2023.  Suposarà una reducció de 700 tones anuals de diòxid de carboni equivalent en el sistema de producció energètica. La inversió total serà de prop de quatre milions d’euros.
 

Imatge principal, el vicepresident Jordi Puigneró i la presidenta de TMB, Laia Bonet, han inaugurat tres noves estacions de l’L10 Sud / ACN