Un espai dels més transitats de Barcelona i alhora, dels que passen més desapercebuts, és la rotonda subterrània de la plaça Catalunya, un vestíbul circular que connecta la Rambla, la plaça i el carrer Pelai amb les estacions de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Històricament, aquesta rotonda formava part d’un entramat subterrani més ampli, amb un túnel en direcció al carrer Fontanella, a més de ser un dels principals accessos de la desapareguda avinguda de la Llum, i sovint ha fet la funció de punt de trobada a més de convertir-se, durant els anys noranta, en punt habitual de concerts del grup de rock De Kalle.
Ara bé, com es tracta, principalment, d’un lloc de pas, la seva decoració també pot passar desapercebuda, malgrat que es tracta d’una singular obra d’art, l’anomenada Rotonda dels Transports, un mural ceràmic instal·lat l’any 1969 que va ser elaborat per l’Escola Massana a través del seu taller La Manufactura, on professors i alumnes podien exercitar la seva creativitat. Aquest mural rep el nom de la Rotonda dels Transports, perquè en els seus sis plafons on es representen diversos sistemes de locomoció -cotxes, locomotores, globus, vaixells…- i ara, després de més de 50 anys de vida, es troba en procés de conservació i restauració.
De fet, a finals d’abril va començar aquesta intervenció, desenvolupada pel Servei d’Arqueologia de Barcelona dins el programa ‘El mosaic del meu barri’, un projecte participatiu per descobrir, valorar i conservar els mosaics de Barcelona que s’ha fixat en aquest de la plaça Catalunya com un dels més representatius del centre de la ciutat. La restauració del mosaic, que s’allargarà fins al mes de juny, forma part d’una intervenció més àmplia de tot l’entorn, que inclourà actuacions sobre la làmpada i els elements de llautó, la recuperació de la il·luminació original i el sanejament de l’espai i que s’allargarà durant tot aquest 2025.
Brut i amb peces perdudes
Segons s’indica al mateix web de la iniciativa ‘El mosaic del meu barri’, el mural ceràmic la Rotonda dels Transports “no està en molt bon estat”, ja que, principalment, “es troba molt brut i falten peces”. De fet, s’ha detectat que han desaparegut “67 peces de ceràmica: tres en el plafó 1, nou en el plafó 2, cinquanta-tres en el plafó 5 i dues en el plafó 6”, a banda del risc que aquest procés de degradació continuï. Tot i que els anys 1994 i 1996 es van substituir algunes peces perdudes, i el 2001 es va reomplir amb morter els espais buits, la intervenció actual preveu assegurar el futur d'aquesta obra tan singular.