El sindicat Élite Taxi proposa que la nova llei catalana que regularà el sector del taxi i dels VTC, que s'està negociant amb la Generalitat, inclogui l'obligació de conèixer la llengua catalana.

Tito Álvarez, portaveu d'Élite Taxi, apunta que estan "farts que es digui que hi ha taxistes que no coneixen ni el català ni el castellà". Per aquesta raó, aprofitant la negociació de la nova llei del sector –"que el Besós passa per Sant Adrià"-, han proposat la programació de cursos de reciclatge de català i que s'exigeixi la comprensió d'aquesta llengua per treballar com a taxista.

Precisa que no estan reclamant que s'exigeixi el nivell C de català, però sí uns mínims coneixements de l'idioma que incloguin comprendre'l i parlar-lo. Per a això, proposen que tots els professionals del sector, que es dediquen al trasllat de passatgers, superin una prova presencial oral. "Qui no la passi, no podrà exercir", indica Tito Álvarez.

Precisa que es tracta de "millorar l'accés a la professió", fent que sigui "indispensable un bon coneixement del català". Per a això, reclamen cursos de reciclatge per a tot el sector.

Tito Álvarez recorda l'"escàndol" d'algunes oposicions públiques, en les quals s'han presentat certificats d'idiomes falsos sense comprovar si es dominen.

En l'actualitat, l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) exigeix un domini mínim de català i castellà, així com un coneixement d'aquesta àrea geogràfica abans d'obtenir la corresponent autorització per al transport de passatgers.

Règim sancionador

D'altra banda, Élite Taxi recorda a la Generalitat que ha "d'endurir el règim sancionador amb aquells taxistes que estafin o realitzin fraus exercint a la professió".

Élite Taxi va realitzar aquesta proposta en la reunió que va mantenir dimarts, en el Departament de Territori de la Generalitat, en el marc de la negociació de la nova llei que regularà el transport públic amb vehicles de fins a nou places. Aquesta nova llei regularà el funcionament del taxi, dels vehicles de lloguer amb conductor –coneguts com VTC- i de les plataformes dedicades a la intermediació. La previsió de la Generalitat és que l'esborrany estigui a punt abans d'acabar aquest any perquè entri en vigor l'estiu de l'any vinent.

En principi, la nova llei catalana diferenciarà els VTC "tradicionals", vehicles d'alta gamma llogats per a ocasions especials, dels que treballen diàriament amb les apps de les grans empreses.