La Bústia Ètica i de Bon Govern, l’organisme de l’Ajuntament de Barcelona que té com a objectiu enfortir la integritat i afavorir la cultura ètica i de compliment normatiu en els òrgans i en les entitats municipals, ha declarat, a instàncies d’una queixa ciutadana i una actuació d’ofici iniciada per la Sindicatura de Greuges de Barcelona, que l’acord pres el març del 2000 entre l’Ajuntament i un club esportiu del districte de Sant Andreu és nul de ple dret (i, per tant, també ho són la resta d’acords posteriors vinculats amb aquest), ja que no va seguir el procediment jurídic establert per aprovar-lo i està signat per un òrgan manifestament incompetent.

Els fets es remunten al juny de 1999, quan un club esportiu de Sant Andreu va proposar la cessió gratuïta a l’Ajuntament d’uns terrenys d’interior d’illa no urbanitzables on no podia exercir la seva pràctica esportiva. A canvi, l’Ajuntament cedia gratuïtament l’ús d’uns patis escolars i condonava l’IBI que el club tenia pendent de pagament. Aquesta proposta es va acceptar i va finalitzar en un Decret d’Alcaldia del setembre de l’any 1999. Abans d’inscriure aquesta cessió gratuïta en el registre, el març del 2000 va signar-se un altre acord entre el regidor de districte i el club esportiu en el qual es comprometia que aquest club tindria la gestió d’un futur poliesportiu municipal del barri, introduint condicions “ex novo” i sense causa a la cessió gratuïta dels terrenys.

Aquests acords s’han ratificat en diverses ocasions al llarg de dues dècades, fins que l’Ajuntament va iniciar les obres del Poliesportiu municipal del Camp del Ferro, moment en el qual (2017) el club esportiu va reclamar el compliment de l’acord que comprometia la gestió d’aquest equipament esportiu. Davant la impossibilitat legal de complir amb aquell acord, l’Ajuntament va encarregar un informe extern per veure de quina manera es podia indemnitzar al club esportiu, que detalla que l’ús que el club esportiu havia fet de les pistes escolars cedides gratuïtament per l’Ajuntament durant 20 anys estava valorat en 1.241.000 euros

Malgrat això, el maig del 2019 l’Ajuntament va acordar indemnitzar-lo, a més, amb el valor del terreny cedit gratuïtament, que era de 798.000 euros l’any en curs, continuar amb l’ús gratuït de les pistes, i assignar-li l’ús preferent del Camp del Ferro. Amb tot, basant-se en la nul·litat de ple dret de l’acord del març de l’any 2000 i els successius, la Bústia Ètica i de Bon Govern ha traslladat diverses recomanacions no vinculants a l’Ajuntament de Barcelona: restaurar la legalitat infringida en relació amb les causes de nul·litat de ple dret detectades, demanar al club el retorn dels diners cobrats indegudament i retirar la resta d’acords presos entre l’Ajuntament i el club esportiu.

Per la seva banda, el síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, ha apuntat que “vam traslladar aquest assumpte a la Bústia Ètica i de Bon Govern després de copsar una desproporció en la compensació global al club esportiu i una manca de resposta municipal quan vam intervenir d’ofici. Compartim plenament el posicionament dut a terme per la Bústia Ètica i de Bon Govern, ja que també vam arribar a les mateixes conclusions en les nostres investigacions”. Per aquest motiu, la Sindicatura de Greuges de Barcelona estarà amatent a les actuacions de l’Ajuntament de Barcelona en aquest assumpte i durà a terme el seguiment corresponent, tenint en compte la greu afectació a l’interès general.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!