En el marc dels objectius marcats al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, l’Ajuntament de Barcelona està duent a terme diverses intervencions per assegurar que les voreres siguin espais lliures d’obstacles per als desplaçaments a peu. Una de les branques d’aquesta política és fomentar que les motos no hi aparquin, generant alternatives d’estacionament a les calçades. Segons ha informat el govern municipal aquest dilluns, durant aquest mandat Barcelona ha donat un fort impuls a l’increment de places d’aparcament per motos en calçada, passant de les 66.959 places que es comptabilitzaven a finals de l’any 2018/principis del 2019 a les actuals 84.083 places d’estacionament de motos en calçada. La xifra suposa un increment del 25%.

Sant Martí és el districte que compta amb més places d’aparcament de motos en calçada (16.095), seguit del districte de l’Eixample (13.873) i de Sarrià-Sant Gervasi (12.084). Pel que respecta a les places de moto senyalitzades en vorera, des de finals de l’any 2018 s’ha passat de les 4.971 places senyalitzades a les 4.532, el que suposa una reducció del 8%. En aquest sentit, la tercera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha assegurat que “durant aquest mandat s’ha fet una aposta decidida per abordar els diferents reptes que envolten el col·lectiu de la motocicleta, entre ells el de l’aparcament”. 

Així mateix, Bonet ha afirmat que això s’ha encarat “creant places d’aparcament en calçada segures, senyalitzades i còmodes per als usuaris de motos i ciclomotors”. “Hem de treballar per deixar les voreres lliures per la ciutadania, perquè volem que siguin espais amables pels vianants”. En aquest sentit, la tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat ha volgut destacar bona resposta que ha tingut la campanya Barcelona, Ciutat de Vianants per evitar els estacionaments incorrectes de motos a les voreres i ha recordat que a Gràcia la iniciativa ha permès reduir en un 70% les motos mal aparcades. “Cal seguir insistint, actuant i oferint alternatives alhora”, ha reblat.

Tres àmbits clau

A més, l’Ajuntament de Barcelona treballa sobre el col·lectiu de motoristes per donar resposta a tres àmbits clau amb relació a aquests vehicles. Un dels aspectes prioritaris és la millora de la seguretat viària, un àmbit on s’aposta per aplicar solucions de manera transversal per reduir la sinistralitat i la lesivitat dels motoristes. Un altre dels aspectes clau en els quals es treballa és el referent a la transició energètica, a partir d’aplicar mesures per potenciar motocicletes i ciclomotors cada vegada menys contaminants. I, finalment, el tercer àmbit d’acció és el de l’estacionament, on durant aquests quatre anys s’ha fet un esforç important per incrementar les places per motos en calçada.