Aquest dimarts, 7 de juny, han començat les obres de transformació del carrer de Pi i Margall, als districtes de Gràcia i Horta-Guinardó de Barcelona, amb l’objectiu de reconvertir la via en un eix verd que connecti la plaça d’Alfons X i el parc de les Aigües amb la plaça de Joanic i el passeig de Sant Joan d’acord amb el Model Superilla que el govern municipal està aplicant en diversos punts de la ciutat. Segons ha informat l’ajuntament, els treballs tenen una durada prevista de 17 mesos, és a dir, hauria d’estar enllestit el mes d’octubre del 2023.

Entre el 7 i el 20 de juny es duran a terme els treballs previs que consistiran en actuacions de demolició de voreres, retirada d’arbrat i altres tasques necessàries prèvies a la implantació de les obres. Aquests treballs inicials es faran ocupant puntualment trams dels carrils de serveis o dels carrils de circulació existents segons conveniència de l’obra. En tot moment es deixarà habilitat un carril de circulació per sentit i sempre estaran disponibles els itineraris de vianants. A més, durant aquest període no hi haurà afectació a les parades de bus, que es mantindran operatives.

A partir del 20 de juny començaran els treballs de la primera fase d’obres. Aquests es faran a la banda Besòs, en el tram comprès entre el carrer Alegre de Dalt i la Ronda Guinardó; i a la banda Llobregat, entre la plaça Joanic (inclosa) i el carrer Alegre de Dalt. Aquesta fase durarà fins al mes de desembre del 2022. Durant aquest període entre el carrer Alegre de Dalt i la Ronda Guinardó s’ocuparà la calçada banda Besòs, deixant un carril de circulació per sentit. Mentre durin aquestes obres no s’anul·larà cap pas de vianants i es desplaçarà una parada d’autobús a una ubicació propera.

Estat actual del carrer de Pi i Margall / Foto: Google street view

En el tram comprès entre la plaça Joanic i el carrer Alegre de Dalt, s’ocuparà tant la plaça Joanic com el costat Llobregat del carrer, mantenint un carril de circulació en sentit descendent per la banda Besòs. La circulació del sentit ascendent es desviarà pels carrers Escorial i Sant Lluís. Les obres en aquest tram comportaran l’afectació de dues parades de bus que quedaran anul·lades i es reubicaran al carrer Escorial. També s’anul·larà el pas de vianants del carrer Joaquim Ruyra. En aquesta fase les afectacions als carrers transversals seran mínimes, sempre permetent la circulació de vehicles i vianants i amb desviaments senzills.

Segona fase a partir del desembre

La segona fase d’obres anirà del mes de desembre del 2022 al mes de maig del 2023. Durant aquest període es treballarà a les bandes de carrer oposades als trams realitzats. En tot moment es garantirà un carril per sentit, excepte en el tram comprès entre el carrer Sant Lluís i la plaça Joanic. En aquest àmbit s’habilitarà el pas de vehicles en sentit descendent pel traçat definitiu i el sentit ascendent seguirà desviat pel carrer Escorial i Sant Lluís. La tercera fase de les obres tindrà lloc el mes de maig del 2023 i finalitzarà el mes d’octubre del mateix any. En aquest període es completaran els trams d’urbanització que restin pendents.

Actualment, 20 dels 30 metres de l’ample del carrer són de calçada. La nova secció capgirarà del tot aquesta situació: es passarà de destinar dues terceres parts del carrer als vehicles a que el 70% de tot l’espai sigui per als vianants i el verd. Es combinaran zones de verd amb d’altres d’estada, i les voreres seran com a mínim de 5 m però s’ampliaran en determinats punts fins als 12 m i crearan llocs amb vegetació i zones d’estada de diferents dimensions. Pi i Margall esdevindrà una avinguda amb el trànsit rodat pacificat que aposta per la mobilitat sostenible, la bicicleta i el veïnat. 

Projecció virtual del futur carrer de Pi i Margall / Foto: AjBCN

Així mateix, es reduirà l’ample de calçada prioritzant la circulació de vehicles locals, bicicletes i autobusos. De pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. La velocitat estarà limitada als 30 km/h. La transformació inclou un carril de serveis a les dues voreres que queda integrat entre parterres i permet situar zones de càrrega i descàrrega, contenidors, aparcaments de bici i la resta de serveis de manera repartida al llarg de tota la via. Les parades de bus es reubicaran i es mantindran totes. 

Al llarg de tot el carrer –que fa uns 690 metres de longitud i 25.000 m² de superfície–, el verd i l’ombra creixeran significativament i hi haurà una millor relació amb el sòl i la naturalesa. Per aconseguir-ho, es plantaran 142 arbres més per arribar a 210, que seran de més de vint espècies diferents i es col·locaran segons les zones de sol i ombra. I la superfície de parterres i zones arbustives gairebé es multiplicarà per deu: passarà dels 370 m² actuals a 3.270. Alhora, es crearan quatre noves places que ocuparan en conjunt més de 2.800 m². Se situaran a l’àmbit de la plaça de Joanic; al de l’encreuament amb els carrers de Sant Lluís i d’Alegre de Dalt; al dels carrers de l’Encarnació i de Pau Alsina, i al dels carrers de Sardenya i de la Providència.

En aquestes places i també al llarg de tot el carrer es col·locaran 42 bancs i 121 cadires. I per millorar la transversalitat i la comunicació entre barris, s’augmentarà de 8 a 14 el nombre de passos de vianants. El projecte compta amb un pressupost de 13,6 milions d’euros. Segons el consistori, la transformació s’ha treballat amb el veïnat, comerciants i entitats de l’àmbit a través d’un procés participatiu. Aquesta actuació s’emmarca dins l’impuls que el govern municipal ha donat al Pla Natura 2030, un Pla que promou l’increment i la conservació del verd i de la biodiversitat al servei de la ciutadania.