La intel·ligència artificial arriba a les parades d’autobús de Barcelona per millorar el servei i l’experiència de l’usuari d’aquest transport públic. De moment, ho fa en una prova pilot que durarà un any i que incorpora aquesta tecnologia en una quinzena de parades de bus repartides per tota la ciutat, que seran capaces de recollir informació en temps real de què passa al seu voltant. La prova, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona i Fira Barcelona, ha de servir per millorar el servei de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), donat que oferiran dades que permetran, per exemple, ajustar-ne l’oferta de bus i l’atenció als usuaris d’una forma encara més eficient. Estan desenvolupades per l’empresa canadenca BusPas i equipades amb pantalles informatives que funcionen amb energia solar, càmeres intel·ligents i sensors. Aquestes parades ofereixen informació en temps real sobre horaris i ocupació dels autobusos, així com dades d’afluència a la parada que permetran optimitzar rutes i freqüències del transport. Es converteixen en autèntics centres de recopilació de dades gràcies a les càmeres intel·ligents.

Aquestes parades no són físicament molt diferents de les que hi ha actualment sense marquesina, però la principal novetat és que incorporen una càmera intel·ligent que proporciona a l’operador informació molt útil per poder gestionar el servei. Per exemple, compta  i classifica el que veu, des de persones esperant a la parada, així com busos, cotxes i bicicletes que passen pel carril reservat per al bus. La principal novetat, doncs, és que TMB pot monitorar aquests espais per recollir tota aquesta informació que capta la tecnologia basada en la intel·ligència artificial. 

L’empresa canadenca BusPas va ser la guanyadora del repte de millora del servei de la xarxa de bus llançat pel Barcelona Innova Lab Mobility (BILM), iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i Fira de Barcelona, conjuntament amb TMB. El projecte va ser presentat en el marc de l’edició de la Smart City Expo World Congrés de l’any passat. La prova pilot tindrà una durada de dotze mesos, després de la qual s’analitzaran les dades obtingudes i se n’avaluaran eventuals futurs usos i aplicacions. El cost de la prova pilot serà de 97.200 euros, dels quals el 80% els assumirà l’Ajuntament de Barcelona, com a proposta guanyadora del repte del BILM. La prova pilot servirà per testar aquesta nova tecnologia per tal de decidir si s'acaba implementant de manera generalitzada.

L’objectiu final és innovar en el servei de bus per oferir un millor servei aprofitant tota la informació que es pot recopilar des d’una parada, posant el focus en ajustar el màxim l’oferta a la demanda. Així, TMB pot detectar si una línia està molt saturada si la càmera capta constantment molts usuaris esperant a les parades,  i pot interpretar que l’oferta és insuficient i augmentar-la amb més busos.

Segons informa TMB, l’impacte esperat és el d’adquirir més coneixement sobre el funcionament de la xarxa, amb la quantificació i posicionament de possibles interrupcions, així com eventuals ocupacions dels carrils reservats als autobusos. A la vegada, la tecnologia ha de servir per disposar de més informació sobre el comportament dels usuaris del servei de bus, tant pel que fa al perfil d’usuaris com a l’estacionalitat de l’ús. En resum, l’objectiu és proporcionar a l’operador informació en temps real de què succeeix a la parada per tal d’oferir un millor servei.

On estan situades les parades intel·ligents? 

•       Pg Zona Franca - Foneria (codi parada 43)

•       Pg Zona Franca - Foneria (codi parada 450)           

•       Gran Via - Urgell (codi parada 1469) 

•       Pg Maragall - Trinxant (codi parada 1008)

•       Pg Maragall - Indústria (codi parada 1305)

•       Pg Maragall - Xiprer (codi parada 1660)

•       Metro Alfons X (codi parada 3229)

•       Pg. Joan de Borbó - Judici (codi parada 959)          

•       Navas de Tolosa - Clot (codi parada 2738)

•       Diagonal - Estació Verdaguer (codi parada 3891)   

•       Mallorca - Nàpols (codi parada 3341)           

•       València - Padilla (codi parada 244) 

•       Doctor Pi i Molist - Fabra i Puig (codi parada 1589)

•       Ctra del Carmel - Gran Vista (codi parada 1449)

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!