L'Ajuntament de Barcelona ha iniciat aquest dilluns les obres per eliminar l'actual urbanisme tàctic del carrer Pelai, que serà substituït per zones d'aparcament per a motos i bicicletes, així com nous espais per a la càrrega i descàrrega. La primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, ha justificat el canvi en aquest carrer de Barcelona per "l'ús, pràcticament nul, per part dels vianants" de l'urbanisme tàctic. Tanmateix, la plataforma veïna Eixample Respira ha denunciat que la mesura augmentarà la contaminació de la ciutat i ha reivindicat una pacificació completa.

La creació d'aquest nou espai respon a les demandes de més places d'estacionament per a bicicletes i motocicletes al centre de la ciutat. En concret, s'estrenaran 64 places d'aparcament de motocicletes, 72 places per a les bicicletes i 20 places més de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) per a la càrrega i la descàrrega. Aquestes es concentraran en el tram situat entre la plaça Universitat i el carrer Balmes, lloc on també es mantindran els espais actuals per a contenidors. Entre Balmes i la plaça Catalunya, es configurarà un doble cordó de serveis, mantenint les places de càrrega i descàrrega i creant places d'aparcament per a bicis i motos.

EuropaPress 5371609 calle pelai barcelona gana nuevas plazas aparcamiento bicicletas
La nova configuració del carrer Pelai / Foto: Europa Press

Eixample Respira ha retret al consistori que fa una passa enrere en la millora de la qualitat de l'aire de la ciutat, i ha criticat que "el carril compartit entre bici i moto per poder estacionar és confús i perillós". Com a alternatives, ha proposat pacificar tot el carrer Pelai amb un model com el de Portal de l'Àngel, o fer un carril bici que permeti arribar a la plaça Catalunya. 

Quant temps duraran les obres al carrer Pelai?

Els treballs per eliminar l'urbanisme tàctic tindran una durada d'una setmana i permetran crear un nou carril de serveis, que s'afegirà al ja existent a Pelai, segons ha explicat l'ajuntament aquest dilluns en un comunicat. Les obres no preveuen afectacions als carrils de circulació, ni modificar l'espai de vianants a la vorera. Tota aquesta transformació s'emmarca dins del Pla Endreça que Laia Bonet i el regidor de seguretat, Albert Batlle, van presentar el 26 de juliol per modificar l'urbanisme tàctic de la ciutat.

El poc èxit de l'urbanisme tàctic

En l'anterior mandat, l'Ajuntament va decidir ampliar de cinc a nou metres l'espai per a vianants del carrer Pelai de Barcelona, eliminant dos carrils de circulació. Les obres s'havien de culminar aquest juliol, amb la finalització de l'ampliació de la vorera muntanya del carrer Pelai de Barcelona al seu encreuament amb Balmes. L'objectiu d'aquesta actuació era millorar l'espai i els recorreguts dels vianants en aquest àmbit i configurar un carrer amb més espai per a vianants i menys per als cotxes. Tanmateix, tot i que l'urbanisme tàctic va ser guardonat amb el Premi Grand Laus 2023 en disseny gràfic, els vianants l'han utilitzat "poc", segons ha explicat la primera tinenta d'alcaldia.