El parc més cèntric de Barcelona és el de la Ciutadella, un pulmó verd situat al districte de Ciutat Vella que, si existeix, és perquè té una història no del tot lluminosa al darrere, que és la que us expliquem tot seguit en un nou Barcelona Exprés.

 

Val a dir que els parcs urbans són un invent relativament recent, ja que històricament no hi havia cap política pensada a destinar parts del centre d’una ciutat a zones verdes d’accés públic. Per això, molts dels parcs de les grans ciutats europees van ser, en origen, jardins privats, principalment de les monarquies, com és el cas de les Teuleries de París o del Retiro de Madrid. En el cas de Barcelona, en canvi, el parc de la Ciutadella té el seu origen en un fet molt més tràgic…, la destrucció de part de la ciutat.

Efectivament, després de la desfeta del 1714, les noves autoritats borbòniques van voler construir un nou recinte fortificat, una ciutadella militar, i ho van fer sobre part del barri de la Ribera, que va ser destruït. La nova construcció servia per protegir la ciutat, però sobretot per vigilar-la, amb una enorme guarnició militar pensada per esclafar qualsevol revolta ciutadana.

La Ciutadella sempre ha estat per als barcelonins un símbol de l’opressió borbònica

Per aquest origen, la Ciutadella sempre ha estat per als barcelonins un símbol de l’opressió borbònica, i per això mateix es van succeir els intents d’enderrocar la fortalesa militar, una intenció que no es va convertir en realitat fins al 1869, però l’enderroc, autoritzat pel general Prim, va ser possible amb dues condicions: la primera, que l’immens solar es destinés a parc públic; i la segona, que el cost de l’enderroc el pagués l’Ajuntament de Barcelona. 

Els barcelonins, que ja van pagar amb la destrucció d’un barri, tornaven a pagar ara per recuperar l’espai. Això sí, de l’enderroc es van preservar tres edificis, que encara existeixen: la capella, que continua tenint ús militar, el palau del governador, actual Institut Verdaguer i l'arsenal, que és la seu del Parlament de Catalunya, i per l’Exposició Universal del 1888 es van afegir altres edificis, com el Castell dels Tres Dragons, l'Hivernacle, el Museu Martorell i l'Umbracle, a més de la Cascada Monumental.

🏖️ Quan la platja era el pati del col·legi: així era l’Escola del Mar de la Barceloneta

⭕ Fem un tomb per la nova plaça de les Glòries?

Comptat i debatut, el gran pulmó verd del centre de Barcelona és, també, testimoni de la memòria històrica i del mal que van provocar els Borbons a Catalunya

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!