El pont del carrer de Santander de Barcelona, que uneix els barris de la Verneda i la Pau (Sant Martí) amb el del Bon Pastor (Sant Andreu), per sobre de les vies del tren serà totalment renovat amb la intenció de facilitar el pas no només a vehicles sinó també a vianants i bicicletes, resolent així un problema històric, ja que fins al moment, el pont només era accessible per a vehicles, sense vorals per al pas de vianants, que es veien obligats a utilitzar una passera de ferro amb escales, obsoleta, envellida i rovellada i, a més, sense accés per a persones amb mobilitat reduïda.

render pont santander ajbcn

Imatge virtual del futur pont / AjBCN

A més, com el pont connecta zones poblades com la Via Trajana, però sobretot una zona de polígons industrials, el pas constant de camions havien convertit el pas del pont per a ciclistes, usuaris de VMP i fins i tot en alguna ocasió, persones amb cadira de rodes, en un perill real de patir un accident greu. Tot això però, passarà a formar part del passat un cop el pont sigui completament renovat, unes obres que l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest divendres amb previsió d’iniciar les obres al setembre i finalitzar-les en disset mesos, és a dir, cap al gener del 2024 ja hauria d’estar enllestit.

Voreres de fins a 4,5 metres

La principal novetat de la substitució de la infraestructura, obsoleta i perillosa, serà que el nou pont tindrà voreres de fins a 4,5 metres, un carril bici per banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit, i es plantarà una cinquantena d’arbres a tot l’àmbit d’actuació per incrementar el verd. Així es donarà resposta a una reivindicació històrica dels veïns i veïnes, que fa dos anys van dur al plenari una iniciativa ciutadana per reclamar la rehabilitació. Les obres tindran un pressupost de 9,92 milions d’euros i assolirà l’objectiu d’apropar els barris de la Verneda i la Pau i el Bon Pastor, fer l’espai públic més accessible i inclusiu i permetre els desplaçaments a peu i amb bicicleta a través d’aquesta infraestructura.

puente calle santander proyecto ajbcnPlànol del projecte / AjBCN

Segons ha indicat el consistori, l’actuació és un deute històric de Barcelona amb els veïns del carrer de Santander i voltants, que resol el problema de l’existència d’un pont que només admet el pas de vehicles, mentre que la passera adjacent no és accessible per a persones amb mobilitat reduïda. Amb les obres, el que fins ara ha sigut un mur entre els districtes de Sant Andreu i Sant Martí passarà a ser un nou pont accessible, segur i permeable que promourà l’anar a peu i en bicicleta i farà de ròtula entre barris. El pont, a més, serà molt més ample que l’actual.

puente ferrocarril calle santander barcelona google street view 2

La passera per a vianants, vista des del pont per a vehicles / Google Street View

Amb la renovació també està previst reduir sensiblement el pendent actual del carrer per fer-lo accessible, amb un màxim del 6%, i es plantarà una cinquantena d’arbres nous i parterres en tot l’àmbit d’actuació, es renovarà la xarxa d’enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis i s’instal·laran punts wifi. El projecte ja ha estat aprovat inicialment per la comissió de govern i ara s’inicia el procés de licitació. La rehabilitació del pont s’emmarca en el model de ciutat que s’està desenvolupant a través del pla Superilla Barcelona, que inclou actuacions per recosir els barris històricament allunyats per barreres i cicatrius urbanes. Se suma a altres intervencions importants a Sant Martí i Sant Andreu com la transformació de l’avinguda Meridiana.

Una iniciativa ciutadana que va arribar al plenari

Aquesta reforma s’ha tirat endavant també gràcies a la mobilització veïnal. El Plenari del Consell Municipal va aprovar per unanimitat el desembre del 2019 una proposta d’iniciativa ciutadana perquè el govern municipal comencés els tràmits per al projecte de construcció del pont. La iniciativa es va poder presentar gràcies a les 4.458 signatures vàlides que s’havien recollit per demanar-ne la rehabilitació, seguint el que estableix el Reglament de participació ciutadana. Es va impulsar a través de la comissió promotora, formada per l’Associació de Veïns i Veïnes Sant Martí de Provençals, l’Associació de Veïns i Veïnes Trajana, l’Associació de Veïns La Palmera Centro, AVV La Pau i l’AVV Verneda Alta. Dos dels promotors la van defensar davant dels regidors i regidores.

Imatge principal: La passera per a vianants no és apta per a persones amb mobilitat reduïda / Google Street View