Barcelona comptarà l’estiu de l’any vinent amb un nou servei comercial de transport per a passatgers, un bus nàutic que connectarà el moll de Drassanes, al costat d’on hi ha la base marítima de Las Golondrinas, fins al de Llevant, a l’àmbit de la Nova bocana, un cop aquest dimecres el Consell d'Administració del Port de Barcelona ha aprovat treure a licitació aquest servei, amb un contracte per a la prestació del servei d’una durada de 15 anys a partir de l'adjudicació que haurà de començar, a tot estirar, l'1 de juliol de 2024, amb l’objectiu d’estar operatiu durant la celebració de la Copa Amèrica de Vela de l’agost següent.

Segons ha informat Port de Barcelona, una de les característiques més destacables d'aquest nou servei de bus nàutic serà el fet que els vaixells utilitzats, amb una capacitat mínima de 50 passatgers, hauran de ser de zero emissions, és a dir, hauran d'anar equipats amb un sistema de propulsió amb plaques solars o hidrogen i de connexió a la xarxa elèctrica. Aquests vaixells hauran de ser d'una eslora màxima de 15 metres i una mànega màxima de 6 metres. La parada del bus nàutic al moll de Llevant es farà en el que serà una nova estació marítima ubicada als antics rafals del Port de Barcelona, que estan sent rehabilitats. Aquesta estació marítima estarà equipada amb servei de restauració.

La posada en servei del bus nàutic està compresa dins el pla de transformació del Port Vell que s’ha accelerat a causa de la celebració de la Copa Amèrica de Vela i que comporta quasi una vintena d’actuacions en tot l’àmbit del Port Vell, algunes de les quals ja estan en marxa i que suposaran una inversió de 86 milions d’euros.

Remodelació del moll de Contradic Nord

Així mateix, el Consell d'Administració també ha acordat adjudicar la remodelació del moll Contradic Nord a la UTE Dragados/ACSA/Ciomar per un import de 20.715.380,24 euros. Aquest moll s'equiparà amb una nova plataforma ro-ro -plataforma adequada a la descàrrega de vehicles- per millorar la seva capacitat operativa i adequar-lo a les necessitats dels ferris més moderns. Les obres inclouen la construcció d'un moll de caixons de 268 metres davant del moll actual, així com una plataforma ro-ro de 70 metres de longitud i 45 metres d'ample a la intersecció amb el moll Costa, que permetrà operar dos ferris en paral·lel, un a cada moll. Durant els 18 mesos que duraran les obres, s'instal·larà una plataforma ro-ro provisional al moll Costa per mantenir-ne l'operativa actual. Finalment, el Consell d'Administració ha acordat també la designació de la primera tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, com a vocal del consell de la Gerència Urbanística Port Vell.