L'Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic (ABDT) ha convocat aquest diumenge una concentració a les Drassanes de Barcelona en protesta pel retorn del turisme massiu a la capital catalana. Com a mesura simbòlica, els manifestants han bloquejat durant mitja hora un bus turístic de la línia vermella a l'altura del monument a Colom i han desplegat pancartes amb el lema 'Menys turisme, més vida' i 'Stop aBús Turístic'. L'Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic retreu al consistori que la pandèmia no ha fet replantejar realment el model de turisme a la ciutat. "Constatem que totes les promeses de diversificació de l'economia fetes durant la pandèmia han quedat finalment en paper mullat", ha criticat Dani Pardo, membre de l'ABDT.

“Només era una estratègia per guanyar temps i reforçar el sector turístic. De fet, estem allà mateix i com sempre", ha continuat Pardo en declaracions a l'ACN. El membre de l'Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic considera que el retorn del turisme massiu és "innegable" des de fa setmanes a la capital catalana, com ho són també tots els seus impactes socials i ambientals. "Expulsió del veïnat, contaminació de l'aire, massificació de carrers i places, desaparició del comerç de proximitat i concentració laboral en un sector especialment explotador i precaritzador", ha enumerat Pardo, que també denuncia "l'aposta descarada" de la promoció turística amb fons públics. "Tenim uns lobbies turístics més envalentits que mai. I uns barris de Barcelona que no només estan igual que fa tres anys, sinó que encara poden empitjorar", ha apuntat el membre de l'ABDT. "La d'avui és la primera acció simbòlica, però, si no hi ha resposta, sortirem amb més força. La situació és insostenible", ha conclòs Pardo.

Una startup catalana per un turisme diferent

Per canviar el model turístic actual de Barcelona, en el qual milers i milers de persones visiten només la capital catalana per passejar-se només pels llocs més típics -la Rambla, la Sagrada Família o el Passeig de Gràcia- va néixer Diskover. Es tracta d’una startup catalana que preveu descentralitzar el turisme i aconseguir que els estrangers es dirigeixin més cap a la Costa Brava, els Pirineus o les Terres de l’Ebre, per exemple.

Per arribar a la població, al turista, Diskover va llançar la seva aplicació mòbil gratuïta a finals de l'any 2021 tant per Android com per iOS. L'aplicació en qüestió té per objectiu aglutinar tot el que ofereixen altres aplicacions turístiques en una, és a dir un espai on pots trobar atraccions turístiques interessants, restaurants, hotels, esdeveniments que passen a la ciutat que visites, però també posar en valor curiositats, fets històrics, relats de memòria popular... i tot filtrat per proximitat. És a dir, que si estàs a Girona, l'aplicació et mostrarà allò que tens més a prop i no t'enviarà a Barcelona a la tercera opció.