La bicicleta mecànica va pel camí de perdre la seva hegemonia als carrils bici a la ciutat de Barcelona davant el creixement de bicicletes elèctriques i patinets. Aquesta és una de les principals conclusions de la tercera edició de l’estudi ‘Radiografia Ciclista de Barcelona: Anàlisi d’ús dels carrils bici, recompte segons perfils’, elaborat pel Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i donat a conèixer aquest dijous, que reflecteix que la bicicleta mecànica representa un 39,06% d’usos del carril bicicleta, mentre que la combinació elèctrica de patinets i bicicletes suposa ja un 60,93% -bicicletes elèctriques, un 33,47% i patinets elèctrics, un 27,46%-.

Aquesta dada està en plena sintonia amb la baixada dràstica de l’ús de les bicicletes mecàniques del servei Bicing, que segons informes del mateix Ajuntament de Barcelona apuntaven a un repartiment d’usos d’un 72,1% per les bicicletes elèctriques i un 27,9% per les mecàniques i que l’estudi del BACC accentua fins a arribar a una quota del 80,9% per a l’elèctrica i un 19,1% mecànica. Tot plegat contrasta amb una altra dada, el fet que la flota del Bicing es compon d’un 56% de bicicletes elèctriques i un 44% de mecàniques, fet que fa concloure al BACC que “cal disposar de més bicicletes elèctriques al Bicing per seguir captant nous usuaris”.

 

Així mateix, l’estudi apunta a que un 67% de la quota modal està formada per Bicing, bicicletes plegables i patinets elèctrics, tots tres amb la característica que generen menys problemes d’aparcament -el Bicing compta amb els seus punts d’ancoratge i bicicletes plegables i patinets es poden entrar amb facilitat en domicilis i llocs de feina-, de manera que el BACC planteja la necessitat de “crear una xarxa d’aparcaments segurs”, ja que per a aquesta entitat ciclista, “l’augment i l’existència de bicicletes plegables és un símptoma de la falta d’aparcament segur a la ciutat”.

Augmenta la bretxa de gènere

Finalment, l’estudi també dedica un espai a la bretxa de gènere entre els usuaris d’aquests tipus de vehicles, amb la conclusió que aquesta “empitjora edició a edició”, ja que actualment un 32,6% d’usuaris són dones, mentre que el 2021 eren un 35,6 % i el 2022 un 34%. El BACC apunta que és “urgent revisar el disseny de la infraestructura amb perspectiva de gènere per fer-la més inclusiva". Així mateix, aquesta entitat ciclista reivindica “la importància que actualment té la bicicleta com a mitjà de transport a Barcelona”. “La bicicleta ja és un fet als carrers, el nostre interès és evidenciar aquesta radiografia variada de persones que escullen la bicicleta com una opció real de mobilitat quotidiana”, conclou l’estudi.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!