L'Ajuntament de Barcelona triplicarà el nombre de professionals de l'equip de la Unitat Antidesnonaments, que passarà de 16 a 43 membres, per aconseguir més capacitat de gestió que permeti la mediació i intervenció preventiva en situacions de pèrdua d'habitatge, segons han anunciat aquest dilluns la tinenta d'alcalde de Drets Socials, Laura Pérez, i la regidora d'Habitatge, Lucia Martín, que, a més, han anunciat una inversió de cinc milions d'euros en els propers dos anys. L'equip es concretarà amb un augment de 13 a 30 professionals a l'àmbit social i la mediació, 20 dels quals estaran a peu de carrer i 10 a les oficines centrals i, a més, el servei tindrà un nou equip jurídic de cinc persones, i completaran l’equip personal d’administració i la seva coordinació.

L'ampliació del servei permetrà que la Unitat Antidesnonaments s'ocupi de totes les accions que actualment estan repartides en diferents serveis i que els Serveis Socials puguin seguir treballant els casos en la resta de dimensions que li són pròpies. La Unitat Antidesnonaments de l’Ajuntament de Barcelona, creada el 2015 i que ha acompanyat més de 13.000 famílies des de la seva creació, farà un pas endavant aquest 2022 com a servei específic municipal que centralitzarà de manera integral la gestió de l’atenció social a les famílies en processos de pèrdua de l’habitatge. L’objectiu principal, a través de la prevenció i la mediació prèvia que ara es reforçarà, és evitar al màxim que es produeixin desnonaments i que aquests arribin a porta el dia assenyalat.

31.000 persones ateses

A hores d'ara, gràcies a la intervenció de la Unitat Antidesnonaments i els moviments veïnals, el 90% de les ordres de llançament a la ciutat no s’executen, i el 80% se suspenen abans del dia assenyalat. L’acompanyament a les famílies és clau per ajudar a superar la brutalitat, l’ansietat i l’angoixa que suposen els processos de llançament. Des del 2017 (exceptuant el 2020 per l’aturada general durant el confinament), el nombre de famílies ateses per la Unitat ha estat estable, situant-se el 2021 en 2.267 famílies, és a dir, un total de 31.000 persones de les quals un terç eren menors.

L’estratègia del servei seguirà sent la mediació, amb l’accent posat en la prevenció i arribant a intervenir l’abans possible, per activar recursos com els ajuts al pagament del lloguer o de compensació del deute generat, l’entrada a programes socials com la Borsa de Lloguer municipal, i especialment pel que fa als grans tenidors, realitzar els requeriments oportuns per tal de complir les obligacions legals vigents. L’activació preventiva de la mediació té un doble benefici, evitar que les situacions s’agreugin i es dificulti així l’arribada a un acord, i que la consecució d’una solució eviti l’allargament del procés i, per tant, el patiment de les famílies.