Novetats a la ciutat. Barcelona crearà 32,6 quilòmetres nous de carril bici fins al 2023, alhora que millorarà 11,7 quilòmetres de la infraestructura actual. Així ho han anunciat aquest dissabte la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Infraestructures, Mobilitat i Ecologia, Janet Sanz, i la regidora de mobilitat, Laia Bonet, durant la presentació d'un paquet d'actuacions per donar impuls a la xarxa de carrils bicis.

Sanz i Bonet han destacat que la ciutat comptarà amb 272,6 quilòmetres de carrils bici després de les actuacions, que disposaran d'una inversió de 30,8 milions d'euros. Tot per seguir fent de Barcelona una ciutat ciclable, sostenible i segura. De fet, l'ús de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal ha augmentat un 22,4% el mes de setembre, segons les dades de l'ajuntament.

Nous carrils bici

Entre les principals actuacions destaquen els nous carrils bici a grans avingudes i eixos de ciutat. Així, es construiran dos nous carrils bici segregats unidireccionals entre Passeig Maragall - Freser - Rosselló (Plaça Maragall - Castillejos). Les obres s'iniciaran el 2022 i es tractarà del primer tram del carril bici del passeig Maragall que enllaçarà amb els carrils bici dels carrers d'Indústria, Sant Antoni Maria Claret, Teodor Llorente i Olesa.

També es farà un nou carril bici segregat unidireccional a Còrsega (Freser - Castillejos), que serà un carril bici complementari al de passeig de Maragall que connectarà el carril bici d'aquesta via amb el carril bici de Castillejos. Les obres s'iniciaran el 2022.

A Via Augusta es farà la intervenció en dues fases. S’actuarà primer en el tram comprès entre Laforja i Ganduxer, i després de Ganduxer a passeig Bonanova. Es construiran dos nous carrils bici segregats unidireccionals. Les obres dels dos trams s’iniciaran el 2022 i permetran fer realitat el nou eix ciclista de la Via Augusta que connectarà Sarrià amb l’Eixample.

També el 2022 s'iniciaran les obres de Fabra i Puig (Avinguda Meridiana - Plaça Virrei Amat) per fer un nou carril bici segregat unidireccional. Connectarà el nucli antic de Sant Andreu amb la Plaça Virrei Amat, creuant la Meridiana.

A Escòcia (Arnau d'Oms - Avinguda Meridana) es farà un nou carril bici segregat unidireccional a partir del 2022. Permetrà fer el recorregut invers al de Fabra i Puig, connectant Arnau d’Oms fins al carril bici del carrer Dublín i de l’avinguda Meridiana.

També es vol fer un nou carril bici segregat unidireccional a Independència - Badajoz (Sant Antoni Maria Claret - Passeig Marítim), que configurarà un itinerari ciclista vertical que discorrerà en sentit muntanya des del front litoral fins a l’Hospital de Sant Pau, passant per la plaça de les Glòries. Les obres començaran el 2022.

A Mallorca (Clot - Tarragona) es configurarà un nou eix horitzontal que creuarà la ciutat en sentit Llobregat, unint el barri del Clot amb l’Estació de Sants a través de l’Eixample, tot mitjançant un nou carril bici segregat unidireccional que s'iniciarà el 2022.

El carril bici de Joan de Borbó (Plaça Idrissa Diallo - Escar) connectarà el carril bici del passeig Colom i el futur carril bici de la Via Laietana amb la plaça del Mar. Les obres començaran el 2022 i serà un nou carril bici segregat bidireccional.

A Travessera de les Corts (Numància - Joan Güell) es farà un nou carril bici segregat. Les obres s'iniciaran el 2022 i serà el primer tram de carril bici de la travessera de les Corts que, posteriorment, s'anirà completant.

Finalment, es crearà un nou carril bici segregat unidireccional a Avinguda Roma (Tarragona - València) a partir del 2022. Connectarà l’estació de Sants amb el carril bici de València. 

Carril Bici Nuevo Barcelona ACN

Una noia amb bicicleta per Barcelona / ACN

Intervencions a carrils bicis ja existents

A Ronda Guinardó (Vinyals - Cartagena) es construiran dos nous carrils bici segregats i unidireccionals. Les obres s’iniciaran el 2021. La intervenció donarà continuïtat a l’actual carril bici de la Ronda Guinardó. A Manso (Ronda Sant Pau - Avinguda Paral·lel) es farà un nou carril bici segregat bidireccional. Les obres començaran el 2021. Aquesta nova infraestructura permetrà millorar la connexió entre el Barri antic de Ciutat Vella i el Paral·lel, a través de la Superilla de Sant Antoni.

Per la seva banda, a Ronda de Sant Pere (Girona - Roger de Llúria) es construirà un nou carril bici segregat bidireccional. Les obres s’iniciaran el 2021. L’actuació donarà continuïtat a l’actual carril bici de la Ronda de Sant Pere, i permetrà enllaçar des de l’Arc de Triomf fins a la Plaça Urquinaona. Al carrer de Sants (Riera Blanca - Arizala) es farà nou carril bici segregat unidireccional. Les obres s’iniciaran el 2022. Es tracta d’un tram que donarà continuïtat a l’eix ciclista metropolità que uneix Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona a través de l’eix de la carretera de Collblanc.

Entre González Tablas i Avinguda Diagonal es connectarà els carrils bici del carrer de l'Exèrcit amb el carril de Gregorio Marañón i amb el nou carril bici de l'avinguda Diagonal, tot amb un nou carril bici segregat bidireccional. Les obres s'iniciaran el 2022. Finalment, a Avinguda Vallcarca (Plaça Lesseps-Viaducte de Vallcarca) es farà un nou carril bici segregat que permetrà connectar la plaça Lesseps amb el viaducte de Vallcarca enllaçant amb els carrils bici ja existents a Esteve Terrades i l’avinguda Vallcarca. Les obres s’iniciaran el 2022.

Barcelona Nuevo Carril Bici ACN

Operaris treballen en un nou carril bici / ACN

Cruïlles i places

A Plaça Catalunya es construiran nous trams de carril bici segregats que permetran connectar el casc antic de Ciutat Vella amb el passeig de Gràcia i la rambla Catalunya, també possibilitaran donar continuïtat al carril bici de la ronda Sant Pere. Les obres s’iniciaran el 2022. Per la seva banda, a la Cruïlla Josep Tarradellas, Berlin, Entença, París s'implantaran diversos trams de carril bici unidireccionals que permetran millorar l’encreuament de vianants i ciclistes, augmentant la seva seguretat. Les obres s’iniciaran el 2022.

A banda de la construcció i implantació de nous carrils bici, durant el que queda de mandat també s’han previst 10 d’actuacions de millora que es realitzaran sobre 8,5 quilòmetres de l’actual infraestructura ciclista de la ciutat, per tal de fer-la més segura i més confortable, tant pels ciclistes com pels vianants. En aquest sentit, destaquen com a grans intervencions les actuacions per baixar de la vorera a la calçada trams importants dels carrils bici de l’avinguda Diagonal i de la Gran Via de les Corts Catalanes

 

Imatge principal: Ciclista circula per un carril bici de Barcelona / ACN