Amb motiu del centenari del Metro de Barcelona, que se celebra al llarg d’aquest any i que recorda que el 30 de desembre del 1924 s’inaugurava el Gran Metro, la primera línia entre les places de Catalunya i de Lesseps, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona s’ha volgut sumar a la commemoració amb una exposició de petit format on es poden veure materials poc coneguts de treballs que finalment no es van dur a terme, entre els quals el gran projecte del Metropolità Circular, una proposta descomunal presentada el mateix 1924, amb una segona versió el 1927, que proposava una xarxa de set línies de Metro i 143 estacions.
Entre altres projectes relacionats amb el Metro que van quedar al calaix i dels que ara es poden veure alguns documents, hi ha el de l’arquitecte municipal Pere Falqués (1911) per aprofitar els túnels construïts durant l’obertura de la Via Laietana, amb prolongacions cap a l’estació de França, l’estació del Nord i la plaça de Catalunya, on va dissenyar un curiós traçat en bucle; o bé la perspectiva espectacular d’un metro elevat (1914) a la plaça de Catalunya, dibuixada probablement per Ignacio Alfonso Vicente y Cascante i relacionada amb un projecte dels enginyers Castilla i Josep Maluquer Nicolau, teoritzador de la Gross-Barcelona; sense oblidar altres projectes, com les línies que ja havia previst Léon Jaussely al seu projecte de Pla d’Enllaços (1904).
Tots aquests elements es poden veure en la vitrina del Document del Mes que l’Arxiu ha dedicat al centenari del Metro i que, a causa de les vacances estivals, es podrà veure fins al setembre. En tota aquesta documentació mostrada destaca la presència del fons d’Adolf Weber, que entre 1924 i 1927 va presentar un projecte per connectar el centre de Barcelona amb la seva perifèria a través de set línies de Metro, la majoria de tipus circular, i que va arribar a l’arxiu barceloní l’agost del 2024 gràcies a una donació de la neta de l’enginyer suís Adolf Weber (1880-1958).
Un projecte pràcticament desconegut fins fa un any
De fet, d’aquell projecte se’n sabia molt poca cosa fins a la donació de la documentació. A la premsa de l’època només van aparèixer petits detalls de la seva presentació en públic l’any 1926, a més d'un article més tècnic aparegut a la revista Ingenieria y construcción del juliol del 1925, citat en un documentat article sobre el Metro Transversal publicat el 2012 pel blog Ferrocarriles de España. En el projecte presentat el 1927, Weber va preveure set línies de Metro que sumaven 143 estacions. D’aquestes línies, cinc eren circulars i comprenien la pràctica totalitat de la Barcelona habitada en aquell moment, amb estacions en tots els actuals districtes, excepte en el de Nou Barris.