Les intencions del Futbol Club Barcelona de tornar a jugar els partits al Camp Nou s’ha anat ajornant amb el temps, però finalment aquest dissabte l’estadi blaugrana tornarà a obrir portes per un partit oficial davant l’Athlètic Club de Bilbao, en partit de lliga i amb un aforament de 45.000 assistents, una mica menys de la meitat de l’aforament total previst un cop acabin els obres de renovació de l’estadi. En aquest context, l’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous el seu pla de mobilitat, una actualització del presentat el desembre passat, quan es preveia el retorn per a inicis d’any.
Aquest pla de mobilitat es bassa en tres eixos, segons ha apuntat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet: “Preservar al màxim l’espai per a vianants; garantir la mobilitat i la convivència, i endreçar els diversos modes de transport de mobilitat com el vehicle privat, autocars, motos i taxis”. Dit d’una altra manera, aquest pla té com a objectiu que el màxim possible de gent arribi a l’Spotify Camp Nou a peu i que es minimitzin les molèsties als veïns de la zona, que, a diferència del pla anterior, no es trobaran cap carrer tallat i podran accedir als seus domicilis “seguint els seus itineraris habituals”.
A grans trets, aquest pla incorpora 2.000 noves places de motos a més del miler ja existent, apuntant, això sí “que les voreres es preservaran per als vianants”. Així mateix, també hi ha canvis pel que fa a les operacions de pujada i baixada dels aficionats que hi arribin en autocars, que fins ara ocupaven l’avinguda Gregorio Marañón durant tot el temps del partit. Finalment, la gran novetat serà la instal·lació de càmeres -que no serà una realitat fins a la propera temporada- per restringir diversos carrers al pas dels veïns. Fins que no estiguin instal·lades aquestes càmeres, els controls els efectuaran agents de la Guàrdia Urbana.
Aquest és el detall del pla de mobilitat per al retorn del Camp Nou:
Transport públic: s’optimitzarà l’oferta existent, comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners) i les més de 20 línies
metropolitanes, interurbanes i exprés en direcció principalment cap a la resta de municipis del Barcelonès, Baix Llobregat i Garraf. Està previst reforçar el transport públic els dies de partit.
Restriccions de trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz: Una de les peticions realitzades per part dels veïns i veïnes ha estat la d’establir controls d’accés a determinades zones d’habitatges com al carrer de Mejía Lequerica i els entorns del carrer de Felipe de Paz, on s’observaven dificultats associades a l’afluència de trànsit. Per aquest motiu, el Pla incorpora zones d’accés restringit en aquests àmbits, que s’establiran en dia de partit i que es controlaran amb càmeres de trànsit, de les quals ja se n’ha licitat l’adquisició per poder-les adquirir i posar en marxa durant el 2026. Abans de la posada en marxa del sistema automàtic de control, les zones d’accés restringit estan degudament senyalitzades i estaran controlades per la Guàrdia Urbana. Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts. La previsió és restringir-hi el trànsit i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns i veïnes, usuaris de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer. D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz, al perímetre format per travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i el carrer de Riera Blanca, quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal de millorar i evitar aquesta situació, s’establiran set punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer Benavent amb travessera, a Comte Güell amb travessera, a Pintor Pahissa amb Riera Blanca, a Regent Mendieta amb Arizala i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés només a residents i serveis els dies de partit.
Estacionament de motos i preservar les voreres per als vianants: En l’àmbit d’influència de l’Espai Barça, en un radi de 1,5 km de distància de l’estadi, hi ha una capacitat de 8.000 turismes en aparcaments soterrats i de 1.500 places a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d’unes 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les 1.000 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit. La disponibilitat d’aparcament ha de servir per reduir l’incivisme i garantir l’espai de les voreres per als vianants, ja que està previst que la mobilitat a peu sigui la més nombrosa, sostenible i segura per accedir a l’Spotify Camp Nou. Per tal d’ordenar l’accés en motocicleta dels aficionats i aficionades a l’estadi i els fluxos de vianants, es realitzarà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu, especialment l’avinguda de Joan XXIII, la Travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Aristides Maillol i Mejía Lequerica. Aquesta campanya anirà dirigida especialment a les motos aparcades fora dels espais disponibles habitualment a la ciutat i pels dies de partit.
Sortida d’autocars i accés de veïns: Un segon eix destacat dins el Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou és el de facilitar l’entrada i sortida d’autocars i el de mantenir l’accés de tots els veïns i veïnes als seus habitatges pel seu recorregut habitual. En aquesta línia, s’estableix que els autocars desencotxin al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionin al solar del FC Barcelona existent on hi hava l’antic Miniestadi, accedint des de la rotonda de la confluència de Doctor Marañón amb Arístides Maillol i Joan XXIII. Per a l’encotxament, es col·locaran ocupant un carril d’estacionament i un carril de circulació de pujada de Doctor Marañón i al carril de circulació costat muntanya sentit Llobregat de l’avinguda Diagonal durant la segona part dels partits, de manera que un cop finalitzat el partit els seus usuaris ja puguin accedir-hi. Aquesta operativa permetrà als veïns circular en tots dos sentits de l’avinguda Doctor Marañón per poder arribar al seu domicili en tot moment i a la vegada preservarà l’itinerari de la línia de bus V1 de TMB, que connecta els barris de les Corts i de Sants-Montjuïc amb l’Hospital Sant Joan de Déu.
Taxis i persones amb mobilitat reduïda: Amb el propòsit de millorar el servei de taxis els dies de partit, i evitar que aquests vehicles contribueixin a la congestió i problemes de seguretat viària de la travessera de les Corts el Pla de Mobilitat Sostenible concentra en un punt de parada de taxi al carrer de Menéndez y Pelayo, un àmbit molt pròxim a l’Spotify Camp Nou i que tan sols requereix de recorreguts de vianants curts i intuïtius. Es mantindran també aquells espais habilitats pels serveis públics ja existents, tant a l’entrada com a la sortida dels partits. La ubicació en aquest àmbit, a més, permet itineraris en totes direccions, cap a l’avinguda Diagonal, tant d’entrada com de sortida a la ciutat. En relació amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR), aquests tindran l’espai reservat al tram final del carrer de Martí i Franquès, a més d’àmbits concrets a Arístides Maillol i Travessera de les Corts.
Millora de la fluïdesa viària: Les sessions del grup de treball de mobilitat de la Comissió de Seguiment de l’Espai Barça han servit especialment per recollir i avaluar les demandes i propostes de solucions, amb l’objectiu de millorar situacions preexistents. En aquest sentit, d’entre les mesures adoptades, cal destacar també el canvi permanent ja executat a doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat. El pas a doble sentit suposa una millora en tot l’àmbit més pròxim a l’Hospitalet de Llobregat, reduint el volum de trànsit a la rotonda del camí de la Torre Melina amb l’avinguda de Xile. Així mateix, s’ha ampliat a dos carrils aquesta rotonda amb el mateix objectiu de millorar-ne la fluïdesa.
