L’Ajuntament i el Port de Barcelona han signat aquest dijous un nou protocol per reordenar i fer més sostenible l’activitat creuerista que inclou la reducció de les terminals de creuers de 7 a 5, fruit de l’enderrocament de les actuals terminals A, B i C, i la construcció d’una nova terminal on ara s’ubica aquesta última. La terminal resultant serà pública, és a dir, oberta a l’ús general i amb capacitat per donar servei a 7.000 passatgers a la vegada. La nova configuració de terminals, reclamada des de l’ajuntament, serà una realitat l’any 2030, i quedarà amb el moll Adossat amb cinc terminals de creuers: quatre privades (les actuals terminals D, E, G i H) i una pública (la nova terminal C), que prioritzarà aquells creuers que siguin de port base i els vaixells petits.
Aquesta reordenació i reducció progressiva de les terminals actuals anirà acompanyada de la rehabilitació integral d’un tram de moll de 610 metres de longitud, corresponent a les actuals terminals A i B, una actuació que suposarà una inversió de 50 milions d’euros per part del Port de Barcelona. D’aquesta manera, les instal·lacions del Port dedicades als creuers se situaran entre les més modernes i sostenibles a nivell internacional, oferint la qualitat de servei imprescindible per acollir les operatives de port base (inici i final de viatge), que són les que aporten més valor afegit a la ciutat i millor connectivitat aèria.
El calendari previst per desenvolupar les actuacions que recull el protocol signat avui és el següent:
Any 2026:
- Tancament de la terminal del moll de Barcelona Sud a finals d’any.
- Enderroc de l’actual terminal C (moll Adossat) a finals d’any.
Any 2027:
- Inici de la construcció d’una nova terminal pública al moll Adossat per atendre vaixells simultàniament amb un màxim de capacitat total de 7.000 passatgers.
- Estudi d’avaluació de la mobilitat generada pels creuers al moll Adossat.
- Inauguració de la terminal G (moll Adossat), actualment en construcció i que forma part del desplegament dels acords de 2018.
- Inici de les obres de desdoblament del pont Porta d’Europa.
Any 2028:
- Entrada en funcionament de la nova terminal C.
- Enderroc de les terminals A i B al segon semestre.
- Inici de la rehabilitació integral del tram del moll Adossat on s’ubiquen actualment les terminals A i B i instal·lació del sistema OPS per a la connexió elèctrica dels vaixells.
Any 2029:
- Entrada en servei del corredor urbà que connectarà la plaça de les Drassanes amb la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca.
Any 2030:
- Terminal C plenament operativa amb una capacitat màxima de 7.000 passatgers.