La Rambla, el passeig més popular de Barcelona, està en plena transformació, amb la perspectiva de finalitzar les obres a principis del 2027, ja a les acaballes de l’actual mandat. Aquesta reforma integral de la Rambla suposarà alguna cosa més que una simple reurbanització. Per això, amb una ambició que va molt més enllà dels canvis en el paviment i d’imatge, el Consell Assessor de la Rambla ha presentat aquest dimarts l’informe La ciutat i la Rambla, un document estratègic que fixa diversos eixos d’acció per pensar com serà la Rambla del futur, amb dues prioritats, la de recuperar la Rambla com a eix cultural i la recuperació de residents.

En aquest context, l’informe planteja posar l’àmbit de la cultura com a epicentre de la nova Rambla, impulsar una oficina de coordinació cultural, facilitar la presència d’entitats locals culturals a través de bonificacions o de la implantació de delegacions, i promoure actes de petit format per activar l’espai públic. En paral·lel, el document de conclusions proposa un pla d’habitatge específic per a la Rambla, transformar antics hotels i edificis buits en habitatges socials i reservar espais i hores per a activitats veïnals i usos culturals comunitaris. Complementant aquests dos eixos, també es preveu la innovació en la gestió comercial de la Rambla, i obre la porta a fórmules de reconversió comercial, una imatge comuna, compra de locals buits o la creació d’un ens promotor publicoprivat

El consell assessor, format per representants del món cívic amb vinculació amb la Rambla i Barcelona, va néixer precisament amb l’objectiu de col·laborar en l’impuls de la recuperació del passeig per a la ciutadania. Ara, en aquest informe proposa accions al voltant de dos vectors de transformació, social i físic, i recull que la Rambla és ja un referent cultural de primer ordre, però s’ha de treballar perquè la cultura sigui el fil conductor de la transformació a partir de la reforma urbanística que s’està duent a terme, com a contingut però també com a criteri estructurador del paisatge urbà, de l’activitat econòmica i de les dinàmiques socials. De fet, el Consell Assessor de la Rambla opina que la proposta d’apostar per la Rambla com a eix cultural protagonista de la ciutat pot impulsar la recuperació de la seva habitabilitat i reforçar el seu ús residencial. 

"El dret a quedar-se, també a la Rambla"

En el marc de la presentació de l’informe, el president del Consell Assessor, Joan Oliveres, ha precisat que es busca que “la Rambla sigui habitable”, apuntant que “en aquests moments la Rambla té dificultats per ser habitable”. Tant és així que el comissionat del Pacte per Ciutat Vella, Ivan Pera, ha afirmat que “el canvi genera canvi” i que precisament, les línies d’acció que ara es proposen permetran garantir “el dret a quedar-se, també a la Rambla”, en línia amb l’actual política municipal de garantir que els barcelonins no hagin d’abandonar la ciutat pels problemes d’habitatge.