Bon dijous! L’agost és a prop, i això vol dir que s'acosten les vacances de la majoria, però també que les empreses cotitzades treballen intensament per presentar els seus resultats de la primera meitat d’any i, efectivament, agafar-se unes setmanes de descans. Una de les grans que ja ha complert és el Sabadell, però els responsables del banc català encara no se'n poden anar de vacances.

El Sabadell ha presentat aquest dijous els seus resultats del primer semestre, que han estat positius tot i la baixada dels tipus d’interès, i el seu pla estratègic 2025-2027, tota una declaració d’intencions, no només per les xifres que preveuen assolir sinó pel sol fet de presentar-lo: veuen i venen un futur en solitari, sense formar part del BBVA. Però no poden tancar la paradeta encara, perquè el 6 d’agost fan dues juntes d’accionistes per aprovar la venda de TSB al Santander i el dividend extraordinari de 2.500 milions que pagaran amb aquesta venda. I després, pendents de la CNMV i de quan autoritzi l’opa del banc d’origen basc.

L’entitat que presideix Josep Oliu va guanyar 975 milions d’euros, un 23% més i la seva xifra rècord en un primer semestre. Els marges i els ingressos van baixar, pel descens dels tipus en els últims mesos –que no avui, quan el BCE ha decidit deixar-los tal com estaven–, tot i l’increment de l’activitat creditícia. Però els canvis en l’impost a la banca i la disminució de les despeses van permetre al Sabadell millorar beneficis. De cara a futur, el banc que dirigeix César González-Bueno preveu arribar a uns guanys de 1.600 milions el 2027 sense TSB i es compromet a repartir 6.300 milions de dividends als seus accionistes en el trienni.

El BBVA, com CaixaBank, el Santander i altres cotitzades, com Grifols, Fluidra, Cellnex, Telefónica i Endesa, entre moltes d’altres, presenta els seus resultats la setmana que ve. El que ha fet el banc que presideix Carlos Torres aquesta setmana ha estat fer canvis en la seva cúpula per treballar més intensament en la integració del Sabadell, malgrat que encara ho han de votar els accionistes del banc català i no ho faran fins al setembre. El BBVA ha decidit apartar Jordi García Bosch, el directiu encarregat de la integració, de la presidència de BBVA Technology, perquè se centri en la preparació de la compra, com va avançar la Cristina Hidalgo.

Aquesta setmana ja han presentat resultats algunes empreses, com les energètiques Naturgy, Repsol, Enagás i Iberdrola. La primera va presentar beneficis rècord al primer semestre (1.147 milions) gràcies a l’impuls del gas i del cicle combinat; Repsol va guanyar un 63% menys (603 milions) a causa de l’apagada i, de fet, estudia reclamar 175 milions a les elèctriques; Enagás va sortir de pèrdues i va tenir números verds de 176 milions, i Iberdrola va guanyar un 20% més (3.562 milions) i va ampliar capital en 5.000 milions per noves inversions, especialment focalitzades als Estats Units i el Regne Unit, com va explicar el Germán Aranda.

Més enllà de les cotitzades, aquesta setmana hi ha hagut més notícies empresarials, i també hem posat el focus en alguns nomenaments.

Les empreses de la setmana

Un espacio de venta de la marca Boboli.

Boboli es "refresca"
La marca de roba infantil Boboli està immersa en un cert procés de reinversió, però mantenint el seu ADN. L’empresa familiar de Mataró està en plena reordenació de la seva imatge, treballant en el rellançament del producte i del seu posicionament en el retail, i renovant les tendes pròpies i les franquícies. "Estem refrescant la marca", va resumir Arancha Algás, segona generació de la família que va fundar i impulsa la marca des del 1992. Com va explicar la Maria Teresa Coca, la firma no deixarà el seu ADN fundacional: una marca diferencial, amb color, estampats i qualitat.

Nova compra de Roca
Roca segueix de compres. La multinacional catalana de banys i cuines ha anunciat aquesta setmana l’adquisició de l'empresa italiana Antonio Lupi Design, negoci del sector del mobiliari de bany amb seu a Stabbia (Toscana), a través de la filial Laufen. L'empresa ha explicat que l'operació li permetrà impulsar l'expansió comercial a tot el món de la companyia italiana, que mantindrà la seva "plena independència operativa i identitat", com ha explicat la Sara Casas. Antonio Lupi va tancar el 2024 amb una facturació de 42 milions d'euros.

Sal Costa, sal centenària
Han passat 100 anys des que es va crear la marca Sal Costa, a Barcelona, el 1925, i encara ara omple els salers de les cuines domèstiques i de grans restauradors de la gastronomia espanyola. Arriba a la fita centenària amb una imatge renovada i una diversa gamma de productes -més de 20 referències- per satisfer un consumidor que valora "l'experiència dels sabors, el benestar i la salut i tenir a l'abast una sal que s'adapti a les noves tendències culinàries, cada vegada més internacionals i diferenciades", va explicar Óscar de Vicente, director general de la firma. Sal Costa elabora i comercialitza cada any 15.000 tones de sal marina seca.

L’opa sobre Ercros
Aquesta setmana, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat l'adquisició d'Ercros per part d'Esseco sota la condició que la compradora rescindeixi alguns acords i eviti exclusivitats amb distribuïdors de productes potàsics. Esseco va presentar l’opa sobre el grup químic català el 27 de juny passat.

Els directius protagonistes

Marc Murtra Newsletter

Marc Murta va complir divendres passat mig any com a president executiu de Telefónica, però també, al maig, quatre anys com a màxim responsable d'una empresa de l'Ibex. A Indra, la seva presidència va suposar un canvi estratègic que va disparar l'empresa més d'un 160% a borsa; a la teleco, està preparant el pla estratègic, però ja se li veuen les intencions i el mercat ha premiat la companyia amb una pujada de més del 20%.

Cristina Alba Newsletter

L'empresa de moda nupcial Pronovias va anunciar aquest dilluns el nomenament de Cristina Alba Ochoa com la seva nova consellera delegada. "Com a catalana, per a mi és un orgull unir-me a una ensenya catalana tan emblemàtica", va assegurar la directiva, que compta amb més de 30 anys d'experiència internacional en finances, lideratge corporatiu i gestió d'equips. "Al llarg dels més de 100 anys, Pronovias s'ha forjat una reputació inigualable en el sector del luxe i ha deixat un llegat en moda nupcial i d'esdeveniments de fama mundial. Estic encantada de poder formar part d'això", va agregar.

Pol Codina Newsletter

El gironí Pol Codina suma responsabilitat a PepsiCo, la multinacional nord-americana dedicada a la fabricació, comercialització i distribució de begudes i aperitius. Codina, fins ara director general de PepsiCo per al Sud-Oest d'Europa, ha estat nomenat director general de Food Ventures, àrea d'estratègia culinària i del canal fora de la llar per a PepsiCo a escala global. Dirigirà aquesta àrea, a més, des de Catalunya.

Anna Puigcercos Newsletter

Cadí és una d'aquestes marques de tota la vida, té ja 110 anys d'història, però es coneix poc de les persones que hi ha al darrere. La seva gerent, Anna Puigcercós, en una entrevista a ON ECONOMIA, ens ha posat al dia de les xifres i fites de la cooperativa i ens ha parlat del model, que té clar que ha de tenir un retorn al territori i als ramaders.

Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!