La mida i el pes són elements crucials en la fabricació de les bateries dels cotxes elèctrics. Els fabricants de les principals marques automobilístiques inverteixen recursos i talent per, juntament amb els fabricants de bateries elèctriques, innovar per aconseguir el màxim rendiment, que augmenti l'autonomia dels vehicles elèctrics.

Actualment, malgrat els avenços, les bateries que es fabriquen, les d'ions de liti, tenen capacitat energètica, però no prou per ser l'alternativa perfecta al dipòsit de gasolina.

El sector avança en noves innovacions: les bateries d'estat sòlid. Aquest tipus de bateries eviten el desgast per ús de càrrega de les bateries. També resolen la seva limitada autonomia i els temps de recàrrega exageradament llargs.

Quina és la diferència? El material introduït a les cel·les de la bateria. En la càrrega de liti, l'interior de les cel·les és de sal de liti. En les sòlides, els principals materials catòdics són: òxid de liti i cobalt, fosfat de liti i ferro, òxid de liti, níquel i cobalt i òxid de liti i cobalt i alumini.

Així, en una mateixa mida i pes s'emmagatzema molta més energia. També es necessiten temps menors a una hora per recarregar-la del tot.

L'objectiu: aconseguir bateries millors que les actuals i a menor cost per abaratir el preu dels vehicles elèctrics en un mercat europeu estancat i dominat, ara com ara, per les marques asiàtiques i americanes. El passat mes de setembre, en el ple del Parlament Europeu, a Estrasburg (França), el debat es va centrar en la necessitat que la Unió Europea mobilitzi 1.800 milions d'euros per impulsar la producció de bateries per a vehicles elèctrics, en un intent de reforçar la independència de la UE davant de competidors com la Xina o els Estats Units. La presidenta europea, Von der Leyen, va subratllar que les bateries són “claus” per, especialment, els cotxes elèctrics i va advocar per incentivar i prioritzar els productes europeus amb la introducció d'un criteri "Made in Europe" en la contractació pública.

Amb aquesta nova generació de bateries, es promet major autonomia, càrregues més ràpides i una seguretat més elevada, ja que el seu electròlit no és inflamable. Alguns experts apunten que una bateria sòlida proporcionarà fins a un 70% més d'energia per unitat de volum en comparació a les bateries actuals d'electròlit líquid. 

De Nissan a Volkswagen

Nissan, Toyota, BYD, CATL, Volkswagen o Panasonic són alguns dels fabricants, entre molts, que acceleren el desenvolupament d'una tecnologia que promet duplicar l'autonomia i reduir els temps de càrrega dels elèctrics. En concret, Nissan treballa conjuntament amb l'empresa nord-americana LiCap Technologies, i ha presentat el seu primer prototip de bateria d'estat sòlid. Per la seva banda, Toyota també ha confirmat que el seu primer model amb bateria d'estat sòlid arribarà entre el 2027 i el 2028.

Fa poc més d'un any, PowerCo, l'empresa de bateries del grup Volkswagen, i la nord-americana QuantumScape van anunciar la signatura d'un acord pioner per industrialitzar la tecnologia de bateries de liti-metall d'estat sòlid de nova generació de QuantumScape. Després d'un progrés tècnic satisfactori i el pagament de determinats cànons, QuantumScape concedirà a PowerCo la llicència per produir en sèrie cel·les de bateria basades en la plataforma tecnològica de QuantumScape. En virtut de la llicència sense exclusivitat, PowerCo pot fabricar fins a 40 gigawatts-hora (GWh) a l'any utilitzant la tecnologia de QuantumScape, amb l'opció d'ampliar-la fins a 80 GWh anuals, prou per equipar aproximadament un milió de vehicles a l'any.