Les vendes d'automòbils elèctrics es van estancar en EUA i Canadà en els primers set mesos de 2025 a conseqüència de l'arribada al poder de Donald Trump, mentre que a la resta del món van augmentar entre un 30 i un 40%, revela un informe publicat aquest dimecres. Les males dades a Amèrica del Nord se suma al daltabaix de Tesla, l'empresa d'Elon Musk, a Europa, en part pel suport que el multimilionari va donar a l'Administració Trump els primers mesos del seu Govern. A Espanya, el mercat de cotxes endollables, elèctrics cigars i híbrids endollables- ha crescut més d'un 150% en els set primers mesos de l'any.

L'informe de la firma Rho Motion evidència l'efecte de les polítiques de l'Administració Trump en contra dels vehicles elèctrics en indicar que de gener a juliol, les seves vendes als EUA només van sumar 1 milió d'unitats, un creixement del 2%. En comparació, durant aquell mateix període, a la Xina es van vendre 6,5 milions de VE (+29 %) a Europa 2,3 milions (+30 %), i a la resta del món 0,9 milions (+42 %).

27% al món

Charles Lester, gerent de dades de Rho Motion, va indicar en un comunicat que "les vendes globals de vehicles elèctrics (VEU) han superat els 10,7 milions en els primers set mesos de 2025, un robust creixement del 27% respecte a l'any anterior." "En canvi, el creixement a Amèrica del Nord ha estat limitat en el que va de 2025, amb els Estats Units enfrontant obstacles normatius i el Canadà experimentant una desacceleració", va explicar Lester. I si bé va afegir que encara que espera un "repunt temporal" als EUA abans que el seu Govern elimini a finals de setembre els crèdits fiscals per a la compra d'elèctrics, aquest augment el seguirà una "probable caiguda".

El 20 de gener de 2025, tot just assumir la presidència dels EUA, Trump va emetre una sèrie de decrets per cancel·lar tots els ajuts federals per a la fabricació de VEU i tecnologies d'energia neta, i les directives de la lluita contra el canvi climàtic de la presidència de Joe Biden (2021-2025). Malgrat que en aquells dies, Musk treballava intensament per a l'Executiu de Trump.

Fins al 30 de setembre

Posteriorment, Trump també va eliminar ajuts per a la instal·lació d'estacions de càrrega i va incloure en la seva controvertida llei de reforma fiscal l'eliminació dels crèdits fiscals per a la compra de vehicles elèctrics, i que suposa una subvenció de 7.500 dòlars per automòbil. Els crèdits fiscals per a la compra de VEU deixaran d'aplicar-se a partir del 30 de setembre, i això suposa a la pràctica l'encariment dels preus dels vehicles en 7.500 dòlars per unitat.

Davant de les noves polítiques de l'Administració de Trump, els principals fabricants d'automòbils han començat a eliminar o retardar les seves inversions en VEU en favor d'un augment de la producció de vehicles amb motors de combustió.