El Port de Barcelona reforça el seu rol estratègic al comerç global d'automòbils amb l'arribada de l'Höegh Australis, un dels car-carriers més grans del món. Aquesta nau, pertanyent a la sèrie Aurora de Höegh Autoliners, connecta el port català amb els principals hubs asiàtics, consolidant el corredor Shanghai-Barcelona com a ruta clau per al transport de vehicles nous.
Recentment, el Port de Barcelona i el Shanghai International Port Group (SIPG) han firmat un acord per reforçar les connexions entre ambdós ports i compartir coneixements en matèria de digitalització, estandardització i descarbonització del transport marítim amb la creació d'un corredor digital verd.
La privilegiada posició geogràfica, al sud d'Europa i la Mediterrània, juntament amb l'ampliació de la seva tercera terminal especialitzada (operada pel grup japonès NYK a partir de 2027) i la seva xarxa intermodal (marítima, ferroviària i terrestre) explica el seu ascens. El 2024, el 81% dels cotxes exportats des de la Xina a Espanya van arribar per Barcelona, que també va absorbir el 13% del mercat europeu. Els vaixells de la classe Aurora redueixen un 58% les emissions respecte a vaixells convencionals i tenen una capacitat de fins a 9.100 vehicles per viatge.
La Generalitat obrirà una nova delegació oficial a Pequín abans que finalitzi el 2024. L'anunci el va realitzar el president Salvador Illa durant la seva última visita a la Xina, entre finals de juliol i principis d'aquest agost, on va subratllar la importància que Catalunya tingui una presència institucional més sòlida al país asiàtic. Actualment, Catalunya compta amb tres oficines d'ACCIÓ (l'agència pública per a la competitivitat empresarial) a Pequín, Xangai i Hong Kong, a més d'una delegació de l'Agència Catalana de Turisme. Tanmateix, l'executiu català considera necessari "potenciar" la seva representació a la Xina, atorgant-li un pes polític i diplomàtic més important.
Illa va destacar que la Xina exerceix "un paper molt rellevant" a l'escenari global, tant en l'àmbit econòmic com geopolític, i que la nova seu permetrà "enfortir les relacions bilaterals en sectors clau com el comerç, la inversió i la innovació". L'oficina, que se sumarà a les ja existents, tindrà com a objectius principals fomentar les oportunitats de negoci per a empreses catalanes, així com impulsar la col·laboració en àmbits com la tecnologia, la sostenibilitat i la cultura.
Aquesta iniciativa s'emmarca en l'estratègia del Govern d'ampliar la seva xarxa exterior, reforçant especialment la seva presència en regions amb un alt potencial de creixement. La Xina, com a segona economia mundial i un dels principals socis comercials d'Europa, es consolida així com una destinació prioritària per a l'executiu català.
Lideratge europeu de Barcelona
El 2024, Barcelona va ser el cinquè port europeu en tràfic de vehicles, gràcies a les seves dues terminals actives (Autoterminal i Setram) i la futura NYK, que allotjarà la primera sitja automatitzada d'Europa. Amb 120 hectàrees dedicades, el port cobreix tota la cadena logística: des de serveis ro-ro i ferri fins a transport ferroviari (utilitzat pel 50% dels vehicles que entren o surten). La combinació d'inversió en infraestructures, compromís ambiental i connectivitat global posiciona Barcelona com a hub indiscutible per a l'automoció, en un moment clau de transició cap a la mobilitat elèctrica i les cadenes de subministrament sostenibles.