L'optimisme desbordat que ha caracteritzat al sector dels vehicles elèctrics (VEU) dona pas a un escenari de més prudència. Un informe de S&P Global Ràtings publicat aquest dijous rebaixa substancialment les previsions de creixement per a la demanda mundial de bateries, assenyalant una desacceleració més pronunciada i ràpida de l'anticipat.
Segons l'estudi, titulat Adaptació a la incertesa: els proveïdors de bateries qualificades canvien, el creixement del mercat s'alentirà fins i tot un 29% interanual a l'exercici actual. Lluny de ser una anomalia, aquesta tendència s'accentuarà als exercicis venidors, amb projeccions que cauen a un 18% el 2026 i a un 16% el 2027. Aquestes xifres, inferiors a les previstes anteriorment, reflecteixen una transició energètica que troba les seves primeres sotragades.
L'anàlisi atribueix aquesta frenada a un cúmul de factors que generen incertesa. Stephen Chan, analista de crèdit de S&P Global Ràtings, va identificar els principals obstacles. "La cadena de subministrament global de vehicles elèctrics es veu amenaçada pels aranzels d'importació nord-americans, les polítiques per incrementar la producció local als Estats Units i les restriccions de la Xina a l'exportació de tecnologies essencials de liti", descriu l'expert.
Aquest escenari està provocant que el ritme d'adopció dels vehicles elèctrics es revisi a la baixa, especialment als Estats Units i Europa, on la reducció o modificació dels incentius econòmics i els dubtes sobre la infraestructura de càrrega estan refredant el mercat.
En clar contrast, la Xina es consolidarà com el mercat dominant, gràcies a un suport governamental continu i estable que garanteix una penetració constant dels vehicles elèctrics. Davant aquest entorn volàtil, els principals actors del sector de bateries estan adoptant estratègies diferents per salvaguardar la seva posició:
-Fabricants coreans: Apostaran per mantenir els seus plans d'expansió de capacitat als Estats Units, una estratègia d'alt risc que S&P considera podria ser rendible a llarg termini, però que "mantindrà un alçament elevat ara per ara".
-Panasonic: La companyia nipona optarà per la prudència, contenint les seves inversions i frenant la seva expansió per enfortir el seu balanç.
-Contemporary Amperex Technology: El gegant xinès, gràcies a la seva sòlida posició de liquiditat, sembla immune a les tensions a curt termini. La firma té la capacitat de continuar expandint-se amb agressivitat en mercats fora dels Estats Units, consolidant el seu lideratge global.
L'informe pinta el retrat d'una indústria en un punt d'inflexió, on la capacitat de navegar la complexitat geopolítica i adaptar-se a les regulacions serà tan crucial com la mateixa innovació tecnològica per sobreviure a la pròxima fase d'ajustament. Segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), les matriculacions de vehicles electrificats (elèctrics cigars i híbrids endollables) a Espanya segueixen en augment, però la seva penetració es veu llastada per desafiaments estructurals.
L'escassetat de punts de càrrega, especialment en zones rurals i comunitats de veïns, juntament amb el preu encara elevat dels models respecte als de combustió, continua frenant molts compradors. No obstant això, el Pla Moves III i els ajuts directes incentiven l'adquisició, mentre les marques amplien gradualment la seva oferta amb més models i autonomies. A diferència d'altres mercats europeus, Espanya presenta una forta disparitat territorial, amb Madrid i Catalunya al capdavant en vendes i infraestructura. El repte ara és electrificar també l'interior i fomentar el mercat d'ocasió elèctric perquè la transició arribi a tots els ciutadans.