Aliments com el cafè, la xocolata, les fruites i els ous són els que més han disparat el preu aquest any, unes pujades que, afegides a les anteriors, els han portat a duplicar l'import en 4 anys, segons una anàlisi de la cistella de la compra realitzada per l'OCU sobre 241 productes de consum habitual. Esmorzar ara és un 8% més car.

També s'han registrat baixades de preus, per exemple, en els olis d'oliva (-53%), però són descensos que no aconsegueixen compensar els preus que va arribar a tenir l'any passat, motiu pel qual ara encara estan un 57% per sobre del que costaven el 2021.

Segons les dades d'aquesta anàlisi de l'OCU, la pujada mitjana dels productes ha estat d'un 2,5%, que replica l'IPC calculat per l'INE per als aliments, però adverteix que l'evolució no és homogènia en tots els tipus de productes. Mentre els frescos han pujat un 6,7%, especialment les fruites i verdures (+8,2%), en els envasaments (+0,8%) no s'ha vist gaire moviment amb una evolució bastant semblant en les anomenades "marques blanques" i les marques líders.

Els supermercats més barats

Respecte a les grans cadenes de distribució, pel que fa a la cistella de productes habituals seleccionada per l'OCU, aquesta ha pujat en un 3% de mitjana, una mica per sobre de l'IPC general, que es va quedar en el 2,3% en el període analitzat. Tanmateix, hi ha bastanta disparitat en l'evolució, ja que a Hipercor s'ha elevat un 7% i a Lidl un 6,8%, mentre que Alcampo els ha pujat només un 0,5%, sempre segons les dades de l'OCU. Un nombrós grup de supermercats s'ha mogut entre el 3% i el 4% d'increment.

Evolució dels preus dels supermercats*
  Cadena %
  Alcampo 0,5
  Carrefour 1,0
  Eroski 1,0
  Gadis 1,0
  Supeco 1,1
  Más y más 1,4
  DIA 1,7
  Alimerka 1,8
  Ahorramás 2,2
  Carrefour Market 2,3
  Family Cash 2,3
  Erorski Center 3,0
  Eroski City 3,5
  Carrefour Express 3,7
  BM Urban 3,8
  Consum 3,8
  Lupa 3,9
  Mercadona 4,0
  Família 4,1
  E. Leclerc 4,6
  Alcampo Sup. 4,9
  Caprabo 4,9
  Froiz 4,9
  Aldi 4,9
  El Corte Inglés 5,1
  Supercor 6,1
  Lidl 6,8
  Hipercor 7

* Dades de la 'Cistella OCU'

La principal culpable d'aquests ascensos són els productes frescos (fruites, verdures, carns, peixos), que registra una pujada mitjana del 8%, molt més elevada que la dels productes envasats, ja siguin de marques blanques (+1,5%) o de marques líders (+0,3%).

A 42 de les 183 localitats analitzades, l'establiment més barat per comprar la 'cistella OCU' és un hipermercat Alcampo i en 8 és la cadena MiAlcampo, però és la cadena Dani (només present a Andalusia) la que se situa en primera posició. Consum apareix en segona posició, amb 21 localitats, i a continuació segueix Lidl i Supeco amb 18, Family Cash amb 17 i Aldi amb 16. Mercadona només és l'opció més econòmica a 14 localitats de les incloses en l'estudi. Els establiments més cars dels visitats per l'OCU pertanyen a la cadena Sánchez Romero.

A Madrid, la diferència entre el supermercat més car i el més barat seria de 4.270 euros anuals (un 78% del cost de la cistella). Barcelona es queda molt més a baix (1.804 euros anuals), un 32% d'estalvi.