L'anticicló ha estat l'absolut protagonista durant el pont de Setmana Sant a Catalunya, oferint condicions excel·lents per gaudir de la natura sense haver-se de preocupar per la situació meteorològica. Les temperatures han continuat pujant arreu del territori aquest diumenge, amb màximes per sobre dels 24 °C en molts punts del prelitoral central i nord, i amb alguns registres d'entre 26 i 28 °C a les comarques de Lleida, on hem tingut el primer tast de calor de l'any. A la costa tarragonina s'han pogut observar algunes boires just davant de les platges, deixant una postal inusual i una mica fantasmagòrica. Aquestes boires d'advecció es formen pel xoc de dues masses d'aire amb diferents propietats. En aquest cas, l'aire més fresc del mar Mediterràni arriba a la costa, on la superfície terrestre es troba a més temperatura i amb un aire carregat d'humitat. El vapor d'aigua es condensa i es formen les boires a plena llum del dia, just a la línia de costa.
El temps a Catalunya: pronòstic per a Dilluns de Pasqua, 6 d'abril
La previsió meteorològica per aquest dilluns anuncia una jornada calmada arreu de Catalunya, sense grans novetats respecte del cap de setmana. L'anticicló situat a sobre de la Península serà el responsable del temps estable i sense complicacions, amb moltes estones de sol i bonança. El cel quedarà destapat arreu del país i únicament alguns núvols alts i prims podrien deixar l'atmosfera enteranyinada a la meitat nord. De cara a la tarda, tant l'escalfament superficial com el vent humit de marinada, permetran la formació d'alguns núvols d'evolució cap al Pirineu central i occidental, però en principi no haurien de deixar precipitacions en cap punt de la serralada. Com a novetat, destaquem la presència d'algunes boires d'advecció a l'extrem sud i nord del litoral català, on l'ambient seria una mica més fresc i humit entre el matí i el migdia, especialment en punts de la Costa Brava i l'Empordà, així com a les Terres de l'Ebre. En aquestes regions, també es podrien formar alguns núvols baixos transitoris que es desfarien amb el pas de les hores.
Vent feble durant la primera part del dia, amb terral a punts de la costa sud i cops suaus del sud a la resta del litoral, mentre que a l'interior tindrem calmes. El vent del sud o sud s'imposarà a partir de mig matí, amb algunes ràfegues moderades que podrien arribar als 30 o 40 km/h en punts del nord del Maresme o el Baix Empordà. D'altra banda, en regions com la vall de l'Ebre, la Plana de Lleida o l'Alt Empordà, el vent de component sud es farà notar a partir de la segona meitat de la tarda. Pocs canvis pel que fa a la temperatura, amb màximes càlides i estones de caloreta a l'interior, especialment al nord de Tarragona, Ponent i el Prepirineu occidental, on es podrien superar els 27 o 28 °C. Mercuris més suaus al litoral i prelitoral, on l'efecte de la marinada frenarà els termòmetres, en general, per sota dels 25 °C. Les màximes podrien baixar lleugerament a la costa sud del país per l'efecte dels núvols i les boires. D'altra banda, les mínimes es mantindran suaus a la franja costanera i fresques a l'interior.
El temps a Catalunya: previsió per a Setmana Santa
El temps estable i anticiclònic es mantindrà durant el matí del pròxim dimarts, encara sense notar els efectes de la borrasca que s'aproximarà per l'oest de la Península. Seria ja a partir de la tarda quan podrien arribar alguns núvols alts i mitjans que deixarien el cel una mica més variable, entre poc i mig ennuvolat, però sense precipitacions. Les boires marítimes d'advecció i els núvols baixos estrats tornaran a fer acte de presència en diferents punts de la costa, preferentment a l'inici i al final del dia. Pel que fa a les temperatures, es mantindran sense grans canvis, amb màximes suaus d'entre 20 i 25 °C que oferiran un ambient agradable a la costa. Més càlid a l'interior, on podria ser necessari engegar els ventiladors.
Finalment, semba que Catalunya quedarà fora dell radi d'acció més directe de la pertorbació, que se situarà entre les Canàries i el sud-oest de la península Ibèrica, deixant pluges en aquestes regions, mentre que a la costa mediterrània sols notarem un lleuger augment de la nuvolositat. No seria impossible alguna gotellada local al vessant nord el Pirineu, però en principi esperem una jornada sense complicacions, amb bandes de núvols alts i mitjans i termòmetres que es mantindran clarament per sobre de la mitjana climàtica.
Aquesta borrasca freda quedarà totalment deslligada de la circulació general atmosfèrica, de manera que ens podríem referir a ella com a DANA, que en aquest cas sembla que es bellugarà entre el sud de la Península i el nord d'Àfrica durant el pròxim dijous. Amb el seu sentit de rotació antihorari, crearà un flux del sud o sud-oest que transportarà masses d'aire més càlides provinents del continent africà. Les temperatures es dispararan de forma brusca, podent superar els 25 °C de màxima en tot el territori i fregar els 30 °C en regions d'interior. A més, la intrusió de pols sahariana deixarà el cel enterbolit amb ressol. L'atmosfera tindrà molta energia i es podrien formar alguns ruixats de tarda en punts del Pirineu, on les pluges de fang serien febles o moderades.
Més incertesa de cara a divendres per la dinàmica caòtica de la DANA, tot i que esperem una jornada de transició. El cel es mantindrà força destapat en gran part del país, mentre que el creixement d'algunes nuvolades durant la segona meitat del dia podria suposar una situació més inestable al Pirineu, amb algun xàfec local. Les temperatures baixaran una mica, però vindrem de molt amunt per ser el mes d'abril i l'ambient encara serà força càlid. Les primeres novetats meteorològiques podrien arribar a partir de dissabte, quan la pertorbació se situés al sud-est de la Península, creant així un corrent de l'est a la façana mediterrània. El vent de llevant podria suposar un augment notable de la nuvolositat i les probabilitats de pluja a Catalunya pel cap de setmana.
🌳 Estàs compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GREEN, on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.