Carregant...

Ens trobem a les portes del clímax de l'episodi de calor intensa que ha afectat Catalunya aquesta setmana. A les masses d'aire molt càlides, aquest dijous s'hi sumarà el vent de ponent, que vindrà des de l'interior peninsular reescalfat i molt sec. Les temperatures podrien superar els 40 °C en diferents punts del terç occidental del territori, sense descartar algun valor de 41 o 42 °C a Ponent o la vall de l'Ebre, i algunes comarques ja es troben en alerta vermella. Rematarem, així, un dels mesos de juliol més càlids que es recorden amb un dia ben sufocant. De cara al cap de setmana, els mapes meteorològics sembla que ja ho tenen clar: ruixats, tempestes i una clara baixada de les temperatures.

El temps a Catalunya: pronòstic per a dijous, 23 de juliol

La previsió meteorològica pel pròxim dijous anuncia una jornada sufocant, amb temperatures extremes a molts punts de l'interior de Catalunya. Durant la matinada i les primeres hores del matí, tindrem alguns núvols baixos en punts del litoral i el prelitoral sud que es desfaran ràpidament. Cel serè i predomini del sol fins al migdia, moment en què podrien créixer alguns núvols d'evolució al Pirineu, preferentment al sector central i oriental. Aquestes nuvolades podrien deixar algun ruixat feble en punts de muntanya, sense descartar alguna tempesta local. De cara a la tarda, algunes bandes de núvols alts i mitjans travessaran l'extrem sud del país, mentre que al tram costaner entre Barcelona i Tarragona es podrien formar alguns núvols baixos. D'altra banda, s'esperen algunes precipitacions febles o moderades durant la segona meitat del dia al massís dels Ports, que podrien anar acompanyades de llamps i trons o alguna ventada puntual.

Vent feble i amb direcció variable durant la primera meitat del dia, tot i que la tramuntana bufarà de forma suau a la Costa Brava. A partir del migdia, el vent es reforçarà i bufarà des del nord-est i de manera moderada al litoral nord, mentre que a la resta de la costa s'espera una marinada del sud o sud-est amb ràfegues d'entre 25 i 40 km/h. No es descarten algunes ratxes moderades en punts del prelitoral durant la tarda, mentre que al quadrant nord-oest i a la resta del terç més occidental, el vent de ponent o de garbí, reescalfat, picarà amb força. La pujada de les temperatures en aquestes regions serà notable, amb màximes de més de 41 o 42 °C a Ponent i a l'interior de l'Ebre, mentre que en altres punts de la Catalunya central o les valls del Prepirineu es podrien fregar els 40 °C. Termòmetres sufocants a la resta de la meitat occidental, amb molts registres que superaran els 36 o 37 °C. Mercuris una mica més suaus a la costa, amb màximes d'entre 28 i 33 °C, tot i que la xafogor serà intensa. Alguns quants graus més al prelitoral central i nord, podent fregar els 35 °C durant les hores centrals. Les mínimes baixaran una mica arreu del territori, amb molts valors que es quedaran per sota dels 20 °C a l'interior i per davall dels 24 °C a la meitat nord de la costa.

mapa dijous 23 07

El temps a Catalunya: previsió per a tota la setmana

El pròxim divendres serà l'últim dia monotonia anticiclònica i la calor intensa, que fa tantes setmanes que rosteixen Catalunya, abans d'un gir del temps. La previsió meteorològica per divendres serà força semblant a la de dijous, tot i que la pols sahariana en suspensió anirà a menys. Cel destapat arreu del territori amb moltes estones de sol i alguns núvols baixos matinals a l'extrem sud del litoral i el prelitoral. Creixeran algunes nuvolades al Pirineu, preferentment al sector occidental de la serralada, on podria descarregar algun ruixat de tarda feble. La matinada serà força càlida, amb mínimes a l'alça que es podrien situar per sobre dels 25 °C en molts punts de la costa central i sud, les comarques de l'Ebre i la regió de Ponent, i amb nits tropicals pràcticament generalitzades fora de les valls del Pirineu. Les màximes baixaran una mica, tot i que l'ambient serà molt calorós i encara es podrien superar els 35 °C a molts pobles i ciutats de la meitat occidental i de l'interior de Girona i Barcelona. Mercuris frenats entre els 29 i els 33 °C a la costa, on la xafogor tornarà a agreujar la sensació tèrmica. 

Totes les mirades estan posades en el pròxim dissabte, ja que l'arribada d'un tàlveg amb aire fred en altura podria portar un canvi important del temps a molts punts de Catalunya. Poques novetats durant el matí, que encara oferirà un ambient estiuenc de sol i calor, tot i que al Pirineu ja podríem tenir les primeres pluges. A partir de la tarda, donarem el tret de sortida a un episodi inestable que trencarà de cop la ratxa seca. Creixeran grans nuvolades arreu del terç nord i al quadrant nord-est de la geografia, coincidint amb les comarques de Girona i les més septentrionals de Barcelona. La superfície del mar Mediterrani es troba a més de 28 °C i actuarà com una font d'humitat que les alimentarà i que permetrà que els xàfecs i les tempestes siguin moderats o forts, sense descartar patacs d'aigua torrencials o fenòmens extrems, com tornados, mànegues marines o calamarsades. Les precipitacions es concentraran entre l'interior de la meitat oriental i el prelitoral, tot i que de cara a la nit avançaran fins al litoral, podent deixar alguns ruixats importants a la Costa Brava i a la ciutat de Barcelona. 

La matinada de diumenge es mantindrà inestable a la costa central i al nord de Tarragona, amb pluges intermitents fins, pràcticament, mig matí. El pas del front actiu obrirà les portes al vent de tramuntana i el de mestral, que bufaran amb ganes i permetran la formació de nuvolositat a tota la meitat est de Catalunya. Cel variable a la costa i el prelitoral central i nord, amb la possibilitat de més ruixats durant la tarda, tot i que encara existeix molta incertesa pel que fa a la seva intensitat. El vent del nord també ens farà arribar masses d'aire més fresques que seran responsables d'una baixada notable de la temperatura en aquestes regions. Màximes frenades entre 25 i 30 °C a la meitat nord del litoral, mentre que a l'interior de Barcelona i Girona tampoc es preveu superar els 32 o 33 °C. Al sector occidental del país, tindrem major protagonisme del sol i mercuris més elevats, tot i que les màximes no haurien de superar els 34 o 35 °C.

La pròxima setmana començarà de forma similar a diumenge, encara amb temperatures alineades amb els valors de la mitjana climàtica, amb un ambient suau a la costa i calor moderada a l'interior. Tot i que durant la matinada s'espera alguna gotellada al nord-est de Catalunya i els núvols mitjans i baixos deixaran el cel força variable, les precipitacions perdrien protagonisme de cara a dilluns. Temperatures de luxe a la meitat oriental del país, d'entre 25 i 29 °C a la costa i el prelitoral, mentre que a Lleida i Tarragona podrien arribar novament als 35 °C. Aprofiteu aquests dies de treva enmig de la canícula, perquè sembla que a partir de dimarts tornaria l'anticicló amb més sol i calor.

Mapa setmana 22 07