No veuen malament del tot a iniciativa, però consideren que, qui la impulsa, s'equivoca en assumir les despeses derivades d'unes mesures amb què es volen atenuar les conseqüències d'una situació que ha creat algú molt concret que es diu banca. Ens referim, en concret, a Facua-Consumidors a Acció i l'assumpte que ens ocupa és la iniciativa que la Generalitat activa aquest estiu per posar serveis financers a disposició dels residents en els més de 500 municipis catalans sense oficines bancàries. La idea de l'administració catalana és activar una xarxa d'oficines i caixers mòbils el cost dels quals pagarem entre tots.
Responsable clar
En un comunicat, Facua assenyala que qui ha d'assumir la despesa que implica activar aquesta xarxa mòbil de serveis financers són les entitats bancàries, ja que han estat elles que, lliurement, han decidit tancar oficines mentre "reparteixen ingents quantitats de diners en beneficis". En activar aquest pla, creu Facua, l'administració no fa cap altra cosa que "premiar a la banca per la seva política d'exclusió financera". La idea de la Generalitat passa per realitzar durant juliol i agost un estudi de necessitats i, ja al setembre, activar les oficines i caixers mòbils.
Només queda una quarta part de les oficines que funcionaven el 2008
Des de Facua es recorda una dada: a data d'avui, ha desaparegut el 75% de les oficines bancàries que funcionaven a Catalunya el 2008. La mesura que s'anuncia, assenyalen a més, "tampoc no garanteix l'accés a la banca, ja que les oficines mòbils itinerants fan que les localitats sense sucursal bancària només disposin de servei unes hores cada quinze dies". En suma: per a Facua, la iniciativa del Govern és un apòsit que, a sobre, ha de pagar el ferit i que, a més, només es posarà sobre la ferida una estona cada dues setmanes.