El procés d'adjudicació de places de MIR s'ha completat en aquest 2024 amb 459 places de metge de família desertes, el que suposa el doble que fa un any i evidència de nou que el sens dubte insuficient nombre de titulats que accedeix cada any al mercat laboral no té interès per l'atenció Primària. La majoria de les vacants corresponen, a més, a territoris rurals. Així, a Castella i Lleó les vacants són 81; a l'Aragó, 22; a Galícia, 63 i a Extremadura, 91. A Catalunya han quedat vacants 98. Davant de la situació, Sanitat, fa una segona crida per cobrir-les, però vist l'escàs interès, el valor d'eines com la telemedicina es revaloritza per garantir una atenció mínima a les zones rurals.

econsulta web1 e1624953866991
 

La solució adoptada a Lleida

A Lleida, una de les províncies que més volum de nuclis rurals i població dispersa concentra a Catalunya, l'atenció remota es va introduir com a complement a l'atenció presencial durant la pandèmia, especialment en l'Alt Pirineu. Des del 2019, les consultes telemàtiques, articulades amb l'aplicació eConsulta, entre professionals sanitaris i pacients han registrat uns 522.300 usuaris a la demarcació de Lleida (500.000 al pla de Lleida i 22.300 al Pirineu) i ha generat gairebé 900.000 converses (827.000 a Lleida i 70.700 al Pirineu). Si bé durant la pandèmia, els anys 2020 i 2021, el seu ús es va multiplicar, amb la recuperació de la normalitat aquesta manera de relacionar-se amb el sistema sanitari continua mantenint uns alts índex d'utilització entre els usuaris. Entre les consultes més freqüents que refereixen els usuaris per estalviar visites presencials estan les confirmacions de tractaments després de rebre resultats de proves diagnòstiques o la resolució de dubtes sobrevinguts en el transcurs d'una malaltia.

Com funciona?

L'accés al eConsulta es fa a través de la plataforma La Meva Salut amb l'autorització prèvia del professional de medicina o infermeria d'atenció primària. En el moment que un ciutadà envia una eConsulta es genera una visita a l'agenda del professional de medicina o infermeria del centre de referència. En cas que es trobi absent, la consulta es deriva en un altre professional. Quan el mèdic o mèdic o la infermera responen a la consulta, el pacient rep una notificació per correu electrònic. Les consultes s'arxiven en un historial accessible en qualsevol moment. L'eina permet enviar fitxers adjunts, com fotografies o altres documents, que es poden incorporar a la història clínica del pacient per decisió del professional sanitari. És una solució òptima? Molt probablement, no; però l'escàs interès dels nous professionals per la Medicina de Família i, en particular, per les places que es convoquen fora de les grans capitals, fa que sigui una alternativa a valorar.