Què són les proteïnes alternatives? Doncs totes les que procedeixen d’aquells productes que aspiren a substituir els aliments convencionals d’origen animal com ara la carn de bestiar, les aus, els ous, la llet tradicional o el peix. Entre aquests productes figuren els succedanis vegetals de la carn o la llet, la carn cultivada a partir de cèl·lules o, també, els insectes, els bolets o les algues i les farines desenvolupades a partir d’aquests. Només a Catalunya, 103 empreses es dediquen a elaborar productes d’aquesta mena i facturen 269 milions d’euros l’any.

f.elconfidencial.com original d5b 179 dec d5b179dec7c07e5b37e8f3ede62f12ea
 

Informe

Les dades provenen d’un estudi que el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat ha elaborat enguany. En enllestir-lo, aquest organisme conclou que es tracta “d’un sector estratègic amb grans perspectives de creixement”, donat que es calcula que podria generar a tot el món un volum de negoci equivalent al trilió de dòlars l’any 2040. Les vendes mundials d’aquests productes han passat de representar 21.000 milions de dòlars el 2017 a més de 27.000 milions el 2022. Èxits com el de Fuah!, el substitut vegetal espanyol del foie convencional, ho demostren.

La proteïna alternativa a Catalunya

Segons el document, les 103 empreses catalanes dedicades a la proteïna alternativa generen més de 900 llocs de treball. L’informe contempla tant empreses dedicades exclusivament als productes basats en proteïna alternativa (aliments d’origen vegetal o insectes), com d’altres del sector carni o lacti amb línies de productes vegetals, a banda de les especialitzades en ingredients per a la millora del sabor, l’aroma i la textura dels aliments; o en els suplements, entre d’altres.

Es tracta d’un sector en creixement, ja que el 36,9% de les companyies que hi treballen tenen menys de 10 anys i més de dos terços (68%) són pimes. A més, un 10,7% de les empreses són startups. Tot i això, és un àmbit internacionalitzat dins del qual prop del 70% de les companyies són exportadores, donat que països com Singapur, Canadà, la Xina, Sudàfrica, Austràlia, els Països Baixos o França estan, s’indica a l’estudi, “experimentant canvis en les tendències dels consumidors que fan créixer la demanda d’aquests productes”.