Amazon ha fet un pas significatiu en l'àmbit de la connectivitat satel·litària amb el llançament dels primers 27 satèl·lits del seu Projecte Kuiper. Aquest moviment marca l'inici d'una ambiciosa iniciativa destinada a proporcionar serveis d'internet de banda ampla a tot el món, posicionant-se com un competidor directe de Starlink, el projecte liderat per Elon Musk.

Així doncs, proporcionar connectivitat a internet en pràcticament qualsevol punt del món és el que ha aconseguit Elon Musk amb la seva constel·lació de satèl·lits Starlink. Un servei que, actualment, utilitzen més de 5 milions de persones a tot el planeta i el nombre de clients del qual no para de créixer. Davant d'aquest negoci rampant, altres companyies, fins i tot des d'Espanya i Europa, es troben treballant a proporcionar exactament el mateix servei. Una de les més imminents és Amazon a través del Projecte Kuiper, que pretén repetir el model de Starlink.

Elon Musk té diversos satèl·lits amb Starlink
Elon Musk té diversos satèl·lits amb Starlink

Desplegament inicial i objectius del Projecte Kuiper

El llançament, denominat missió KA-01 (Kuiper Atlas 1), es va dur a terme des de l'Estació de la Força Espacial de Cap Canaveral en Florida, utilitzant un coet Atles V proporcionat per United Launch Alliance (ULA). Els satèl·lits van ser col·locats inicialment a una altitud de 450 quilòmetres, amb plans d'elevar-se posteriorment a 630 quilòmetres sobre la Terra. Aquest desplegament és el primer d'una sèrie que busca establir una xarxa de més de 3.200 satèl·lits en òrbita terrestre baixa, per tal d'oferir connectivitat d'alta velocitat i baixa latència a usuaris en àrees remotes i desateses. ​

Col·laboracions estratègiques i desafiaments futurs

Per materialitzar aquest ambiciós projecte, Amazon ha establert acords amb diverses empreses aeroespacials, incloent Arianespace, Blue Origin i SpaceX, aquesta última propietat d'Elon Musk i responsable de Starlink. Aquestes col·laboracions reflecteixen la complexitat i magnitud de la iniciativa, així com la necessitat d'aprofitar les capacitats de múltiples actors al sector espacial. ​

Tanmateix, Amazon enfronta desafiaments considerables en el seu intent per competir amb Starlink, que ja compta amb una constel·lació d'aproximadament 7.000 satèl·lits i una base d'usuaris de més de 4,5 milions a 100 països. A més, la companyia ha de complir amb els terminis establerts per la Comissió Federal de Comunicacions dels Estats Units, que exigeixen el desplegament del 50% de la constel·lació per a mitjans de 2026. ​

El Proyecto Kuiper representa una aposta estratègica d'Amazon per ingressar al competitiu mercat de la connectivitat satel·litària, dominat actualment per Starlink de SpaceX. L'èxit d'aquesta iniciativa dependrà de la capacitat d'Amazon per superar els desafiaments tècnics i reguladors, així com de la seva habilitat per oferir un servei d'internet per satèl·lit que iguali o superi les prestacions dels seus competidors. L'entrada d'Amazon en aquest sector promet intensificar la competència i podria traduir-se en beneficis significatius per als consumidors en l'àmbit global.

EuropaPress 4049029 02 november 2021 united kingdom glasgow amazon founder jeff bezos speaks
EuropaPress 4049029 02 november 2021 united kingdom glasgow amazon founder jeff bezos speaks