Als peus de la muntanya Fuji, on abans només hi havia un terreny buit i naturalesa, comença a emergir una ciutat coneguda com Woven City. Aquest és l'ambiciós experiment urbà de Toyota, que ja ha realitzat la inauguració de la seva primera fase, de la mà del seu president, Akio Toyoda. Parlem d'una ciutat on ja conviuen inventors, enginyers, visitants i, ben aviat, els primers residents. I no parlem d'un decorat futurista ni un prototip, sinó d'una ciutat viva, dissenyada com un gran experiment a escala real.

El futur ja és present a Woven City

Tal com podem llegir en el primer cop d'ull a la ciutat del futur de Toyota, en una publicació disponible en ToyotaTimes, un dels seus primers desafiaments ha estat la seguretat, començant per l'accés a la mateixa urbs tecnològica. Bharath Balakrishnan, conegut com a B2 a l'equip Woven by Toyota, lidera el sistema de registre de visitants. A través d'una app, els usuaris han de carregar el seu rostre i pla de visita, un requisit que sembla 100 % burocràtic, però que permet filtrar i guiar els nouvinguts segons el tipus de proves que es realitzen a cada zona.

Sistema d'entrada a Woven City

Woven City és un espai mixt, ja que, en l'actualitat, existeixen tant àrees residencials, com zones de proves de mobilitat, oficines i carrers oberts al trànsit de vehicles autònoms. Per això, la gestió d'accessos va molt més enllà d'obrir portes: és un sistema intel·ligent, que delimita espais segons els perfils i que prepara el terreny per a futurs serveis integrats, com reservar vehicles a través de la mateixa app.

La mobilitat, com era d'esperar, juga un paper clau a la ciutat. Els vehicles autònoms envien dades a un servidor al núvol, a fi de sol·licitar als semàfors que es posin en verd just en arribar, evitant frenades innecessàries. De moment, ja hi ha set cruïlles equipades amb aquesta tecnologia. Com va explicar el mateix Akio Toyoda, la seguretat a Woven City es basa en tres variables: cotxes, persones i carrers.

Gestió del trànsit|tràfic a Woven City

Els que resideixin aquí, passant a descriure les llars ja integrades a la ciutat, tindran accés a un tauler de control a casa. Aquest és un dispositiu similar a una tablet, que permet gestionar fins a 100 electrodomèstics des d'un sol punt. Però més enllà de la comoditat i la facilitat d'ús, l'objectiu de l'aparell és recopilar dades de consum energètic en temps real.

I et preguntaràs, per què? Bo, sembla que aquesta informació alimentarà futures solucions per gestionar l'energia de forma més eficient, tant en l'àmbit domèstic com urbà. Akari Yasuda i Tatsuhiro Iida, responsables d'aquest sistema, imaginen fins i tot una funció que recomani a l'usuari quan encendre la rentadora o carregar el cotxe elèctric, en funció del clima i la producció energètica del dia. I és que el son de Toyota va encaminat cap a la creació d'una ciutat que s'autoregula.

Akari Yasuda i Tatsuhiro Iida presenten el tauler de control de les cases de Woven City

La clau de tot això no són només els sensors ni els algoritmes, sinó les persones. L'equip de Woven by Toyota combina perfils molt diversos: empleats del grup Toyota i especialistes externs que aporten noves mirades. Aquesta diversitat ha resultat essencial perquè el disseny de sistemes s'adapti realment a l'ús quotidià. Woven City no està acabada, ni ho estarà mai del tot. Aquesta és la seva naturalesa, ser una ciutat que evoluciona, que prova, que s'equivoca i que ho torna a intentar. El que s'està construint aquí no són només edificis, sinó les bases d'una ciutat viva i amb la tecnologia i la innovació per bandera.