Segons Citroën, a la dictadura dels SUV li queden quatre dies, però el cert és que, si repassem la llista dels deu cotxes més venuts aquest mes de març passat a Espanya, ens trobem que set són tot camins. El seu èxit ha de veure, entre altres elements amb la sensació que es tracta de cotxes més segurs que els turismes convencionals, però un recent estudi de Consumer Reports, la revista que des de 1936 publica l'equivalent nord-americà a la OCU, diu just el contrari.

Falsa sensació
Ni els SUV ni els crossover, que són els cotxes que, segons Citroën, rellevaran els tot camins en les preferències del públic: cap d'ells no és, segons Consumer Reports, més segur que un turisme convencional. El seu pes i el seu centre de gravetat més elevat fan, respectivament, que els danys que provoquen en cas de col·lisió siguin més grans i que la seva tendència a bolcar superi la d'un turisme convencional. A més, la distància lliure fins al terra que presenten -el seu principal element diferencial- fa que siguin més inestables en revolts o quan se circula a grans velocitats.
Maniobrabilitat
Els tot camins són, per tant, cotxes més pesats, grans i inestables. La conjunció d'aquests tres factors fa que, en conseqüència, siguin menys maniobrables en espais limtiados com, per exemple, un aparcament o, també, un entorn urbà. Qui guanya doncs amb els SUV? Molt fàcil: les marques, que ens han convençut perquè comprem cotxes més grans i més cars, les petrolieres; que s'asseguren un consum de carburant més gran ja que, a més pes, més despesa; i, per descomptat, els xapistes.