La companyia tecnològica Microsoft ha comprat Linkedin per 26.200 milions de dòlars. És la xarxa social professional més gran del món, amb 433 milions d'usuaris, dels quals uns 106 milions són actius. Microsoft els afegeix ara com a potencials usuaris dels seus serveis professionals al núvol, sector on hi aposta seriosament en el seu intent de desplaçar el seu negoci a continguts i serveis.

A Linkedin hi treballen 9.200 persones i factura 3.000 milions de dòlars. Aquest quadre mostra l'evolució dels seus ingressos des del 2009, en milions de dòlars:

Statistic: Annual revenue of LinkedIn from 2009 to 2015 (in million U.S. dollars) | Statista
Llançada l'any 2003, és una xarxa social orientada a mantenir i a fer contactes professionals. L'usuari publica el seu curriculum i altres detalls de la vida laboral i els comparteix amb els altres usuaris, que es poden connectar entre si per construir la seva xarxa professional, siguin coneguts de qui connecta o bé recomanats per Linkedin.

És una xarxa força sofisticada on els mateixos usuaris són els qui primàriament es segmenten. Linkedin avisa dels canvis professionals dels seus usuaris als altres amb qui comparteixen xarxa, deixa publicar i compartir articles, té servei de missatgeria intern i permet organitzar grups d'interessos professionals molt específics.

Moltes empreses de cerca de professionals només busquen curriculums a Linkedin, per exemple, que els hi dóna una perspectiva de cada nom molt més extensa i àmplia que el tradicional resum laboral.

La major part dels seus ingressos venen de la venda de l'accés a la informació sobre els seus usuaris als reclutadors de professionals i als professionals de les vendes. Microsoft pensa accelerar la monetització de Linkedin fent créixer les subscripcions individuals i d'empresa, i també amb publicitat molt segmentada, segons han explicat fonts del gegant tecnològic.

Preu premium

"L'equip de Linkedin ha creat un negoci fantàstic centrat en connectar a professionals de tot el món", ha subratllat el conseller delegat de Microsoft, Satya Nadella, en el comunicat conjunt en què es va anunciar l'operació.

S'espera que l'adquisició es completi abans que acabi l'any.

Segons els termes de l'acord, Microsoft pagarà 196 dòlars per cada acció de Linkedin, molt per sobre dels 131,08 dòlars a què van tancar divendres passat els títols d'aquesta xarxa professional.

El 2015, les accions de Linkedin van enfilar-se al seu màxim, més de 270 dòlars per títol. El pronòstic d'ingressos feble, degut a la desacceleració de la inversió publicitària, les va fer caure al seu preu actual. 

Linkedin mantindrà "la seva distintiva marca, la seva cultura i la seva independència", diu el comunicat, i afegeix que Jeff Weiner seguirà al capdavant de la firma com a conseller delegat, encara que informarà de la gestió a Nadella.

Els dos apareixen parlant de l'adqusició en aquest vídeo penjat al canal YouTube de Microsoft: 

Weiner ha explicat les raons de la venda en aquest missatge als seus empleats (en anglès), on diu que per a acomplir els seus objectius, Linkedin ha de "poder controlar el seu destí". La venda a Microsoft resol d'un cop les dificultats de Linkedin per finançar el seu creixement, no veure's sotmés al vaivé i les exigències de la borsa i tota la potència comercial i de R+D de l'empresa de Redmond, explica el CEO de la xarxa professional.

"Avui és un moment per a la refundació de Linkedin", ha afirmat en aquesta línia Reid Hoffman, un dels fundadors i president del seu consell d'administració.

A l'operació han donat suport "unànimement" els consells d'administració d'ambdues companyies, tot i que encara està pendent que l'aprovin les autoritats reguladores dels Estats Units, la Unió Europea, Canadà i Brasil.

L'anunci va ser conegut aquest dilluns abans que obrís Wall Street. En les transaccions electròniques prèvies, els títols de Linkedin pujaven un 63,3%, fins a 194,30 dòlars, mentre que els de Microsoft cedien un 3,2%, fins als 49,85 dòlars.